«Mange av de store kjøretøyene må bruke deler av det motgående kjørefeltet for å ta seg gjennom Haukelitunnelene. Dette er svært trafikkfarlig,» heter det i en pressemelding fra Statens vegvesen. Derfor vil ikke for høye vogntog bli sluppet gjennom Haukelitunnelene på E 134 etter 1. desember. Det skal politiet sørge for. I snart 20 år har politiet og veivesenet latt ulovlighetene passere.— Katastrofe. Vi vet at tunnelene er for dårlige, men har aldri hatt noen uhell her, sier Ole Grande i transportfirmaet Johs. Lunde i Stavanger. Firmaet har 30-40 trailere i uken opp riksvei 9 fra kontinentet via Kristiansand, gjennom Setesdal og videre over Haukeli til Bergen, med retur. De fleste av disse vogntogene er høyere enn 4,10 meter, og dermed 8-10 centimeter for høye til å passere gjennom Haukelitunnelene. - Skandale

  • Veldig ugreit. Da må vi kjøre kysten, noe som er veldig mye dyrere. Og tenk når vi skal tilbake igjen til Voss, hvor dyrt og kronglete det blir sammenliknet med å kjøre over fjellet, sier Oddvar Andersen hos Vennesla Transport. - Skandale. Bilene er laget mye høyere enn dette, og så innfører veivesenet en grense som er lavere. Det offentlige lager veier som ikke er tilpasset dagens transport, sier Andersens kollega, Johnny Westby. Han levner ikke samferdselsminister Torild Skogsholm mye ære. Ulovlig vestover

Hver dag har Vennesla Transport et vogntog gående gjennom Setesdal og over Haukeli. Nå vil dette bli stoppet og må kjøre på E 39, der det er minst en tunnel som er for lav til lovlig passering av vogntog over fire meter. Dette er ved Egersund, men her opplever ingen sjåfører å bli stoppet på grunn av høyden på vogntoget.Det er distriktsveisjefen i Voss og Hardanger, Arfinn Ansok og hans kollega Trude Holter i Øvre Telemark, som fra 1. desember vil innføre praktiseringen av regelverket. Dette får transportnæringen i hele Sør-Norge til å skjelve av frykt for økte kostnader. - Varene kan selvsagt i verste fall komme til å bli dyrere som følge av dette, sier Johnny Winter.Inge Fatland i slakteribedriften Fatland i Ølen sier det slik: - Det bør være likhet for loven over hele landet. Skal vi kjøre over Hardangervidda med kjøtt til Oslo, tar turen fem timer mer og koster oss over 5 millioner kroner ekstra i året. Ulovlig i Vinterkjær

Distriktsveisjef Olav Ellevseth i Statens vegvesen region Sør, er klar over at det gjennom Vinterkjærtunnelen på E 18 i Aust-Agder ofte kjører vogntog høyere enn lovlig høyde der, som er 4,10 meter. I motsetning til kollegene i nord og vest ser Ellevseth lempelig på dette.- Både vi og næringen er enige om at tunnelene er for lave. Men det har ikke vært store problemer eller episoder der, så vi vet ikke hvor stort omfanget av lovbruddene er, sier distriktsveisjefen.Ellevseth sier Statens vegvesen har god oversikt over hva som kan gjøres for å øke høyden i tunnelene.- Her synes det lettest å frese seg ned i grunnen, sier han.Etter det Fædrelandsvennen kjenner til er det ikke aktuelt å frese seg ned i grunnen eller foreta andre utvidelser av Haukelitunnelene. Her er det mer aktuelt å innføre tidsbegrensede enveiskjøringer enn å bruke nye veimilliarder på en moderne transportkorridor over Haukeli.Under et møte i går lovet samferdselsminister Torild Skogsholm lastebileierne å gi svar innen mandag om hun ville gjøre endringer i veivesenets høydebegrensninger.johs.bjorkeli@fedrelandsvennen.no