KRISTIANSAND: — Om vi kommer til å slå i bordet overfor statsmaktene, vil jeg ikke si. Men vi har iallfall til hensikt å samle kreftene og gjøre oss gjeldende på en mer markert måte enn tidligere, sier Jan Helland-Olsen, leder for Agderrådet.Allerede tirsdag 4. januar samles stortingsrepresentantene fra landsdelen, samferdselssjefene og veisjefene i de to fylkene, prosjektleder for «bedre stamvei på Sørlandet», leder for Evjemoenutvalget og Agderrådets arbeidsutvalg.Felles strategi

— Et av de aller viktigste formål med dette møtet, er å komme fram til en felles og enhetlig oppfatning om hvordan vi skal opptre fremover. Vi må forsøke å få en samkjørt og ens virkelighetsoppfatning, og bli enige om hvordan vi skal gjøre de praktiske grep for å nå fram i disse for landsdelen så viktige saker, sier Helland-Olsen.Da er det ikke minst snakk om hvordan en rekke samferdselstema i landsdelen skal få høyere prioritet i Nasjonal Transportplan for 2002-2011. Den skal til behandling i Stortinget på forsommeren.Denne planen er ikke spesielt gunstig for Sørlandet. Utfordringen for landsdelens politikere på ulike nivå, blir å få raskere utbygging av E 18 gjennom Aust-Agder og mer fart i Listerpakken. Den omfatter E 39 over Kvinesheia kombinert med riksvei 465 mellom Kvinesdal og Farsund og riksvei 43 mellom Lyngdal og Farsund.Utvikling av Kjevik

Andre høyt prioriterte samferdselsoppgaver som landsdelen ønsker inn i Nasjonal Transportplan er videre utvikling av Kjevik flyplass og Kristiansand havn. Ingen av disse er i dag omtalt i planen. For havnas vedkommende er det bl.a særlig viktig å legge vekt på Nordic Link med kyststamvei og tilknytningen til Kontinentet, og unngå at den kommer helt i skyggen av transportåren Oslo-Gøteborg-Malmø-København.Fylkestinget i Vest-Agder har også lagt vekt på at flyplassen på Lista må få utviklingsmuligheter, både som base for internasjonal godstransport, som charterflyplass og avlaster for Kjevik. Landfast Hidra er heller ikke noe fremmedord.Opprusting av riksvei 9 gjennom Setesdal kommer også høyt oppe på prioritetslista til egdene. Likeså kampen for fortsatt aktivitet ved Evjemoen.Lysmesse

— En ting er iallfall sikkert, og det er at landsdelens politikere ikke kommer til å mangle viktige oppgaver å slåss for i årene fremover, sier Jan Helland-Olsen.Møtet mellom politikere og andre aktører som stikker sine hoder sammen den 4. januar, blir et lukket arbeidsmøte. Men i etterkant vil de meddele seg til offentligheten.Denne dagen blir det også arrangert en lysmesse langs E 18, på fylkesgrensen, i regi av Trygg Trafikk. Stortingsrepresentantene er bedt om å delta også ved den markeringen.