KRISTIANSAND: — Det bør være fire felts vei mellom Grimstad og Mandal. Det må være målsettingen for så stort er behovet, sa Knut Dannevik, leder for prosjektet «Bedre stamvei på Sørlandet» i sin statusrapport på gårsdagens møte i Agderrådets arbeidsutvalg.Dannevik skisserte også i tre punkter hvilket budskap samferdselsminister Torild Skogsholm bør få høre når hun tirsdag kommer til Sørlandet for bl.a. å bli orientert om stamveiutbyggingen: 1. Bevilgningene til stamveien må følges opp. 2. Listerpakken må behandles av Stortinget i vår. 3. Det må bli fire felts vei mellom Kristiansand og Grimstad.I utgangspunktet mener Dannevik at det er behov for fire kjørefelt også mellom Kristiansand og Mandal, men i første omgang er det strekningen østover som må prioriteres.- Det er ikke akseptabelt å bygge tofelts vei mellom Grimstad og Kristiansand, fastslo Dannevik. Han karakteriserte det nærmest som gal manns verk å satse på bare to kjørefelt. Da vil veien være utdatert om få år.Å utvide til fire kjørefelt vil imidlertid øke kostnadene med minst 50 prosent. Dannevik var ikke i tvil om hvem som må dekke merkostnadene.- Staten må dekke merkostnadene som vil beløpe seg til mellom 0,5 og 1 milliard. Det er ikke akseptabelt at bilistene skal betale merkostnadene! Vi må stå på for at Vegdirektoratet og regjeringen skal innstille på, og Stortinget vedtar finansiering av fire felts vei, sa Dannevik.Trafikkøkningen på strekningen Grimstad-Kristiansand er stor. Ifølge Dannevik foreligger undersøkelser som viser at trafikken på denne strekningen årlig øker med 3-3,5 prosent, noe som er godt over gjennomsnittet for landet.Ut fra reaksjonene fra medlemmene i Agderrådets arbeidsutvalg er det store enighet om at aksjonen for bedre stamvei så langt har vært vellykket.- Enigheten og samkjøringen på Agder vekker oppmerksomhet, sa rådets leder Jan Helland-Olsen. Han understreket imidlertid at jobben på ingen måte er gjort.- Det er viktig at vi nå står samlet bak det vi er enig om, sa han. Og enighet er det stadig i arbeidsutvalget, bortsett fra en smule divergens hos LOs reperesentant. Per-Kristian Finstad var i tvil om det var lurt å satse på fire kjørefelt mellom Grimstad og Kristiansand og mente dette er noe som vil ligge mange år fram i tid. Finstad ville heller satse på å utbedre E 39, som han kalte en krøttersti. Av hensyn til næringslivet ville han heller satse på midlertidige utbedringer av E 39 enn fire kjørefelt på E 18.- Det er livsfarlig om vi skulle foreslå midlertidige løsningger. Er det noe som har en tendens til å bli varig, så er det midlertidige løsninger, sa Jan Helland-Olsen.