Den familievennlige kombinertbilen blir regelrett skviset ut, viser de nye prisene som Norges største bilimportør, Harald A. Møller AS, har regnet ut. Volkswagen Caravelle stiger nemlig med 25.000 kroner og vil koste fra 325.900 kroner.Flerbruksbilen VW Sharan lider også en ublid skjebne, den øker med over 11.000 kroner og vil med 1,9 liters turbodiesel i billigste versjon komme på hele 341.155 kroner. En Audi A6 Avant (stasjonsvogn) går opp fra 375.900 til 383.900, mens modeller med «tungt» utstyr som automatgir og quattro sprenger en ny vektgrense på 1500 kilo og stiger enda mer i pris.Men heller ikke de mindre bilene blir spart for prisstigningen som selvsagt rammer alle bilmerker. Lille Polo med 60 hesters motor går opp vel ett par tusenlapper til 151.580, men Norges mest solgte bil, VW Golf, stiger med nesten tre tusen kroner og koster med 100 HKs motor i utstyrsvarianten Comfortline 209.140 kroner. En VW Passat med 1,6 liters motor stiger med tre tusen, mens stasjonsvognen øker med 3.500 kroner.Forlatt

Med nye bilavgiftene har det politiske flertallet på Stortinget forlatt en linje som noen trodde gikk mot at norske bilpriser på sikt skulle nærme seg et middels EU-nivå, slik ble i alle fall avgiftsomleggingen i 1996 tolket. Den gang ble mange biler billigere.Kilder som kjenner den politiske behandlingen godt, er sjokkert over den totale mangel på vilje til å lage en norsk bil— og avgiftspolitikk.. Ikke minst Arbeiderpartiets representanter, blir det sagt, fremstår som bare avgiftskåte og uten noen forståelse hvor hardt det rammer økonomisk når bilprisene stiger. Særlig unge familier med tung lånegjeld får det enda tøffere med de nye bilavgiftene.