MANDAL: — Vi har som målsetting å gjennomføre 3500 kjøre- og hviletidskontroller på landeveien og 3000 enkeltkontroller i transportbedrifter i år. Dette er en radikal økning i forhold til i fjor, sier Egil Elle, avdelingsleder ved Mandal trafikkstasjon. I går skrev Fædrelandsvennen om en lastebilsjåfør fra Aust-Agder som gjorde seg skyldig i 72 brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene i løpet av ni måneder. Elle sier at denne historien neppe er unik, og at omfanget av kjøre- og hviletidsjuks i transportbransjen øker.I Vest-Agder ble en lastebilsjåfør tatt for 46 brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Blant annet hadde han i løpet av ett døgn med kjøring bare tillatt seg 1,5 timers søvn.Fartsmåler-triks

— Vi avdekker stadig nye metoder for å omgå reglene for kjøre- og hviletid. Et lastebilfirma hadde funnet ut at de kunne kople ut fartsmåleren i lastebilen, slik at det så ut som om den hadde stått stille i en periode, mens den i virkeligheten rullet på veien. Elle sier at det er først i den senere tid at kontrollørene har funnet ut hvordan denne juksemetoden kan avsløres. Andre metoder er lettere å avsløre. Noen tar ut diagramskiven som viser kjørt tid og tilbakelagt kilometer, og stiller klokken i fartsskriveren tilbake for å skjule dette. - Dette avsløres lett fordi det oppstår avvik mellom kjørte km på diagramskiven og bilens speedometer, sier Elle.Mange blir tatt

Flere sjåfører er også blitt tatt for å føre andres navn opp på egen kjøreskive. I Vest-Agder ble 81 sjåfører tatt for ulike typer uregelmessigheter. 20 av forholdene var så alvorlige at sjåførene ble politianmeldt.I Aust-Agder ble 53 sjåfører politianmeldt i fjor. Det ble avdekket feil og uregelmessigheter med kjøreskiven på 358 kjøretøyer.- Vi sitter med en klar følelse av at lastebilsjåfører tilbringer stadig flere timer bak rattet, og at det nå er flere trøtte sjåfører i trafikken. Det betyr en høyere risiko for ulykker, sier Elle. Han tror økt konkurransepress i bransjen fører til at lastebileiere legger opp tøffe løp, og at sjåfører presses hardt for å klare leveringsfristene.