KRISTIANSAND : «Men dette forutsetter at det blir opprettet en partnerskapsavtale mellom Kristiansand kommune og fylkeskommunen,» heter det i et forslag som samferdselssjef Leif Storsve legger fram for fylkeskommunens hovedutvalg for næring, samferdsel og miljø.Der heter det også at dersom man ikke blir enig om en slik avtale mellom kommunen og fylkeskommunen om 50-50-deling av merkostnadene i år og i 2004, så blir det ingen oppstart av bussmetroen i år.Dette siste punktet har sammenheng med at det nå begynner å haste. Kristiansand kommune skal i løpet av mars fatte sine vedtak om bussmetro og utgiftsfordeling. Dersom det da ikke blir aksept for 50-50-deling, så er det ikke tid til å forhandle fram ny løsning.— Det innebærer at dagens bussruteopplegg må videreføres i 2003, sier Storsve.Bussmetroen skal opprettes mellom Trekanten i Vågsbygd og Rona. Det er en liten del av befolkningen som bor langs den løypa. Samtidig viser det seg at busstilbudet i Kristiansand er så effektivt knyttet sammen at det blir vanskelig å knytte det opp mot bussmetro-strengen. Iallfall må det foretas en del avbøtende tiltak, noe som koster forholdsvis mye.Brutto driftskostnader ser ut til å øke med om lag en million kroner for 2003 og tre millioner for 2004. Til fradrag kommer økte inntekter, anslått til 500.000 kroner i 2004.Fylkeskommunen legger til grunn at det økte tilskuddsbehovet på 1 og 2,5 millioner deles likt mellom kommune og fylkeskommune. OLAF LORENTSEN