Topptur 1:Hengjefjell, 1314 moh.Turen som er beskrevet over går fra Berg 700 moh på vestsiden av dalen litt syd for Valle. Kjøretid fra Kristiansand ca 2 1/2 time. Du parkerer bilen på Berg, og en tre timers skitur leder deg så til topps på Hengjefjell. Så er det bare å la det stå til nedover mot nord. 1000 høydemeter leder deg til gården Skår 360 moh. (vis-á-vis Rygnestadloftet). Der entrer du den ventende drosjen som du selvsagt er forutseende nok til å bestille fra mobiltelefon like før du når bunnen av bakken. Du blir nå kjørt tilbake til bilen. De ivrigste i følget kan få med seg 300 høydemeter nedover de snødekte Berg-jordene før den stakkars sjåførslaven kan plukke dem opp. Kartblad: Valle 1413 II i Kartverkets 1:50000 serie.Topptur 2:Ljomsnuten, 1268 moh.På motsatt side av dalen, rett overfor Berg finner du Bråttveit. Her parkerer du ved enden av veien ca 450 moh. Så er det bare å følge scootertraséen østover dalen mot hyttegrenda ved foten av Ljomsnuten. Videre kan du følge flere traséer. Jeg vil anbefale å legge oppturen om antennestasjonen litt nordvest for toppen før du følger ryggene østover mot varden. Nedturen går først sydover før du svinger vest og videre nedover i retning hyttebygda. 500 flotte nedstigningsmeter! Skal Setesdal få et nytt skisenter bør det ligge her. Litt staking leder deg inn på scootertraséen som du følger nedover til bilen igjen. Fire timers rundtur. Kartblad: Valle 1413 II i Kartverkets 1:50000 serie.Topptur 3:Rustefjell, 1055 moh.Litt lenger sør i dalen. Stopp ved gården Heggland rett etter avtaket til Austad kirke, ca en time og 45 minutters kjøring fra Kristiansand. Her følger du en tømmervei og scooterslepe i zikk-zakk oppover fjellsiden dit den flater ut og leder nordvestover. Studer kartet og terrenget og finn en greit trasé gjennom skogen og opp fjellsiden mot sydvest som leder deg til vardetoppen. Flott utsyn nordover Setesdalen. Nedkjøringen gir vel 800 høydemeter med effektiv moro. Ca 4 timer opp og ned.Kartblad: Austad 1412 I i Kartverkets 1:50000 serie.Topptur 4:Skori, 1041 moh.Dette er den sydligste toppen i landet over 1000 meter, og dermed et lite trofé å få med seg. Utgangspunktet er hyttegrenda ved Farvatn rett ved Ljosland skisenter snautt to timer fra byen. Kjør til Kyrkjebygd i Åseral og følg videre skilting mot Ljosland og skisenteret. Så er det bare å følge merket løype i retning Turistforeningens hytte Lakkenstova. Etter ca tre km tar du av fra løypa og velger en trasé mot sydvest i retning toppen. Det fins flere små dalfører som leder i retning topplatået. Vidt utsyn i alle retninger. Tilbaketuren kan legges innom Lakenstova som står åpen for besøkende i hele vintersesongen. Turen til topps og tilbake tar to til tre timer. Beregn to timer ekstra dersom du vil innom Lakkenstova. Legger du inn en overnatting med soloppgangstur til toppen får du garantert en opplevelse du sent vil glemme! Kartblad: Kvifjorden 1412 IV i Kartverkets 1:50000 serie.Topptur 5:Årdalsnapen, 762 moh.En times kjøring fra byen leder deg til parkeringsplassen på Flatebygd skianlegg. Her vil det være en fordel å skaffe seg et løypekart, men skilting leder deg i alle tilfeller på riktig vei. Toppen gir deg et fantastisk utsyn over Byglandsfjorden, Setesdalsheiene og skogsområdene mot syd. På klare dager skal det visst være mulig å se sjøen herfra. Dette er mer å regne som en langrennsstur. Det tar tre til fem timer fram og tilbake, avhengig av pauser, tempo og kondisjon. Kartblad: Evje 1512 III i Kartverkets 1:50000 serie.Topptur 6:Abusdalsknuten, 596 moh.Dette er den «snilleste» av toppturene. Ta av fra Rv 9 ved Moisund, skilting først mot «Abusdal», senere mot Fjælestad der du følger veien helt til topps i hyttefeltet. Ca 50 minutter fra Kristiansand. Herfra følger du scootersleper, skispor og skiltmerking mot Abusdalsnuten. Utsynet er flott både mot skogsheiene i syd og mot fjellmassivene i Setesdalen og Åseral mot nord. Dette er også mer å regne som en langrennsstur, og kan lett utvides ved å følge rød eller blå rundløype på platået på østsiden av nuten. Bare «nuten» gir ca en og en halv time tur-retur. Kartblad: Åseral 1412 II i Kartverkets 1:50000 serie.Utstyr og sikkerhetFor de tre første turene er det en fordel med solid fjellskiutrustning. Du trenger ikke nødvendigvis stivt telemarksutstyr, men dersom du til fulle skal kunne nyte utforkjøringene bør nok utstyret være temmelig stabilt. Selv benytter jeg en lett telemarksski, og de letteste plastskoene av Scarpa T4-typen som faktisk har omtrent de samme egenskapene som litt solide lærsøvler, bare det at plaststøvlene er fullstendig vedlikeholdsfrie og veldig raske å tørke. Teleskopstaver som du kan juster lengden på for å variere mellom gange og kjøring er en fordel. Feller er derimot et must. Kjennskap til bekledning for vinterfjellet og til bruk av kart og kompass er en forutsetning. Dessuten bør også forholdene i bratte utforkjøringer vurderes med hensyn på muligheten for snøskred. Er du i tvil, eller trenger tips og ytterligere informasjon om utstyr eller om vær og forhold i fjellet generelt vil Kristiansand og Opplands Turistforening være behjelpelig.De to siste turene stiller ikke like store krav til kunnskaper, utstyr eller kondisjon, men både ski— og kartferdighet vil også her være en fordel. Husk at forholdene i fjellet skifter fort, og vær forberedt på at uforutsette ting kan inntreffe selv på de korteste turer.