For å se reportasje fra TvSør klikk på linken nederst i artikkelen.

Kristiansand (NTB-Mats Rønning): Sjøfartsinspektør William J. Bertheussen viste til de branntekniske undersøkelsene som er foretatt om bord, da han under sjøforklaringen i Kristiansand tingrett sa det var gjort «interessante funn». Disse funnene ble gjort i omkledningsrommet for besetningen i maskinrommet. Garderobene ligger på første dekk under hoveddekket på babord side.

Kaptein Raj Kumar som forklarte seg onsdag, hadde selv ingen formening om hvor brannen kan ha startet.

– Vi fant ikke brannkilden da vi kjempet mot brannen, forklarte Kumar. Han gjorde det også klart at det regelmessig var foretatt brannøvelser på «Fjord Champion», senest 26. februar da det la ut fra Amsterdam med 10 nye besetningsmedlemmer om bord. Ifølge kapteinen fungerte brannøvelsene tilfredsstillende, og brannvernutstyret skal også ha vært i god stand.

Skal ikke brenne

Sjøfartsinspektør William J. Bertheussen var klar i sin tale under sjøforklaringen onsdag.

– Tankskip skal ikke brenne. Vi er her for å finne ut hvordan det kunne skje, sa Bertheussen. Han understreket at hendelsene om bord i tankskipet var traumatiske for mange, spesielt for mannskapet, noe Kumar kunne bekrefte.

– Mange var redde, sa han.

Da kapteinen besluttet å evakuere deler av besetningen, ved 0.30-tiden, var flere kun ikledd T-skjorter og tøfler. Kalde, våte og redde ble de seks første evakuert i helikopter. Kapteinen var den siste til å forlate skipet, sammen med to av sine offiserer, ved 6-tiden lørdag morgen.

Ved siden av kapteinen og representanter fra rederiet, vil flere av mannskapet forklare seg, og sjøforklaringen kan danne grunnlaget for en eventuell senere straffesak.

Det er satt av to dager til sjøforklaringen, dels på grunn av språklige utfordringer. Hele mannskapet om bord på «Fjord Champion» er indisk. Sjøfartsinspektør Bertheussen vil selv føre det meste av ordet, selv om det er dommerfullmektig Morten Henriksen som formelt leder sjøforklaringen.

Dramatisk

Det var sent fredag kveld at det begynte å brenne i maskinrommet på tankskipet, som eies av rederiet Champion Shipping i Bergen. Brannen spredte seg raskt til brua, og i flere timer var situasjonen svært dramatisk. Først ved 6-tiden lørdag morgen ble de siste av mannskapet på 28 evakuert fra det brennende skipet. Til alt hell kom ingen til skade, enda skipet ble rammet av flere eksplosjoner.

Etterspill

Havariet ved kysten av Mandal kan få politiske konsekvenser så vel som strafferettslige. Både politikere, miljøvernere og beboere i området mener det tok for lang tid før havaristen ble tatt under slep. En slepebåt måtte sendes fra Stavanger, og først 15 timer etter at brannen ble meldt, var slepebåten klar til innsats.

Bellonas Frederic Hauge mener været avverget en forurensningskatastrofe. Fiskeriminister Svein Ludvigsen er enig i at 15 timer er for lenge å vente, og varslet tidligere denne uka en gjennomgang av slepebåtkapasiteten i Sør-Norge.

Rederiet Champion Tankers får utbetalt hele forsikringssummen, men taper likevel minst 3 millioner dollar på forliset. «Fjord Champion» ble bygd i 1974 og skulle hogges opp om to år. En trist styreleder Karl L. Kvalheim mener skipet likevel var rederiets «svane».

Det 170 meter lange «Fjord Champion» var på vei fra Liverpool til Rostock da brannen brøt ut fredag kveld. Skipet er på 29.990 dødvekttonn. (©NTB)

For å se videoen må du ha programmet Windows Media Player.