KRISTIANSAND: — De statlige bevilgninger til veier ser ut til å bli mindre og mindre i årene framover. Eneste mulighet for noen fortgang i veibyggingen i distriktet, er at lokale politikere får gjort sine bompengevedtak i tide, slik at de kommer med i prioriteringskøen når Stortinget gjør sine vedtak, sier Mikal Hansen.Han håper vi slipper å på nytt måtte konstatere at sørlendingene ikke kjente sin besøkelsestid. I går skrev Fædrelandsvennen om striden i vestre del av Vest-Agder, der kommunene i Listerregionen ikke er enige om hvor bomstasjonen på E39 skal plasseres. Hvis den striden strekker ut i tid, kan det føre til at vegutbyggingen i Listerregionen blir forsinket i forhold til forventet byggestart i år 2001.- Både for E18 og E39 gjelder det at våre lokale politikere, i kommunestyrer og fylkesting, hele tiden må være på hugget. Det gjelder i alle fall å ha planer og prosjekter ferdige, avklart og vedtatt innen de frister som gjelder for å bli med i kampen om de statlige kroner som fortsatt er til disposisjon for veiformål, sier han.Behovet for og nytten av en kraftig forbedring av veinettet i landsdelen, finnes det i alle fall ingen tvil om.- Det er snakk om lønnsomme investeringer. Det er dokumentert hinsides en hver tvil, mange ganger, sier han.Et annet moment han legger stor vekt på, er behovet for å støtte deler av landsdelen som ett bolig- og arbeidsmarked. At bedrifter kan rekruttere kvalifisert arbeidskraft fra andre kommuner enn der bedriften ligger.- Dette er et poeng av helt sentral betydning for videre utvikling av landsdelen, sier Mikal Hansen.For to-tre år siden var Transportbrukernes Fellesutvalg på Agder en svært aktiv og sentral leverandør av premisser og argumenter for forsert utbygging av veinettet gjennom landsdelen.- Denne pådriverrollen har vi i redusert i betydelig grad etter at Agderrådet ble etablert. Det har vært ansett som mer naturlig at dette rådet førte arbeidet videre, sier Mikal Hansen.Men en annen ting som også har skjedd i mellomtiden, er at de statlige rammer til veiformål synes å ha blitt kraftig redusert. For noen år siden ble det snakket om høy, middels og lav ramme - med bruk av henholdsvis 20, 18 eller 16 milliarder til veiformål over en tiårs-periode.- Det synes som om vi stadig kommer nærmere lav ramme, og knapt nok det. Og da blir det iallfall ikke noe enklere å argumentere for midler til Agder, sier Mikal Hansen.Konkurransen om de statlige midler skjerpes betydelig, noe som blant annet kommer til uttrykk i køen av bompengeprosjekter fra hele landet som er varslet i forbindelse med Nasjonal Transportplan. Da gjelder det at man i alle fall kan vise til enighet lokalt, og ikke ødsler med krefter i en innbyrdes strid.