GRIMSTAD: Tillatelsen, som er gitt av bygningssjefen i Grimstad, gjelder for tre måneder fra første flygning og fram til årsskiftet. Da må det søkes på nytt. Bygningssjefen understreker at grunneierens tillatelse må innhentes. Inn— og utflygningene skal skje over sjøen, og tilretteleggingen vil bestå i å asfaltere et areal på 10 ganger 15 meter pluss parkering for 10-15 biler.- Vi jobber med å få i gang et prøveprosjekt som omfatter strekningen Grimstad-Oslo-området. Oslo er for tiden såpass komplisert at vi ikke har sagt endelig hvilket område vi kommer til å bruke der. Men vi har jo fortsatt base på Fornebu og er inne i en prosess der vi jobber for å bruke denne videre. Og vi arbeider også med andre alternativer sentralt i Oslo, sier marketingssjef i Airlift AS, Arne R. Mehl, til Fædrelandsvennen.- Bakgrunnen for at vi prøver å sette opp en rute er at vi har registrert en voldsom interesse for en alternativ transportvei inn til hovedstaden. Om det blir flere stopp underveis, har vi ikke vurdert så nøye. Men vi er åpne for å lage funksjonelle løsninger, og så er det markedet som bestemmer. Det er kommet en del ønsker om at vi kanskje burde legge inn en stopp i Arendal. Så Gullknapp er det ønskelig at vi skal bruke, legger han til.Verdens raskeste sivile helikopter

Selskapet har vurdert å bruke en niseters maskin. Et alternativ er et helikopter med fem seter.- Vi ønsker å være konkurransedyktige med å kjøre på bilgodtgjørelse med det dette utløser av dietter eller å reise til Kristiansand, ta rutefly til Gardermoen og tog ned til Oslo. Vår løsning blir nok ikke rimeligere enn fly. Men tid er penger for folk, dette viser seg stadig vekk, sier Mehl.- Hvor lang tid vil det ta å fly til Oslo?- Dette avhenger av hvilken type vi bruker. Setter vi inn en niseter, er dette verdens raskeste sivile helikopter med snitthastighet på 325 kilometer i timen. Femseteren har en fart på 230. Så flytiden kan vel bli en liten time til Oslo. Så vi regner med å kunne fly Grimstad - Oslo på mindre tid enn man bruker fra man lander på Gardermoen og er inne der man skal i Oslo! I tillegg går det kjapt å få ut bagasjen!Mehl mener at Gundersholmen ligger gunstig til med tanke på støy. Adkomsten er enkel.- I våre øyne er stedet helt perfekt, og vi kan gjøre det operativt med meget små investeringer. Vi vil ha behov for kontorer og oppholdsrom for våre folk, kanskje et par brakker. Hvis vi ikke leier oss inn hos en nabo. Hvor mange avganger det kan bli, er det brukerne som bestemmer. Men vi starter opp med en tidlig avgang fra Grimstad og en avgang etter endt arbeidstid fra Oslo. Vi satser på faste rutetider. Men dette blir visuell flygning, slik at dagslyset regulerer det hele, sier Mehl. Airlift AS har hovedbase i Førde, 22 helikoptre og 90 ansatte.