— Vi er selvfølgelig bekymret og skeptiske til en tunnelbygging på det samme området som kilden ligger. Uten å vite de konkrete byggeplanene for dette alternativet, kan jeg si at vi vil gå sterkt imot dette hvis det kan true vannkilden, forteller bryggerimester Per Bessesen ved Christianssands Bryggeri (CB).Euroterminalen as har lagt frem tre forslag til hvordan en utvidet veitrasé over NSB-tomta kan løses. Utvidelse av høybroen, utvidelse av lavbroen eller tunnel fra Baneheia, under jernbanen, og opp ved Vesterveien er alternativene.- Kilden, som vi bruker til vår produksjon, går blant annet fra vår tomt ut mot havna og Vesterveien. Den ligger cirka 35 meter under bakken og over ligger et 20 meter tykt lag med kvikkleire. Denne kompakte leira forhindrer at forurensning ovenfra når ned til kilden. Dette er en av årsakene til at kilden er såpass ren, til tross for at den ligger midt i byen, forteller Bessesen. - Hvis man begynner å grave i kvikkleira kan vannet bli grumsete og uklart, noe som er svært negativt for CB. Vannkilden har både stor markeds- og identitetsverdi for oss.Får støtte fra politisk hold

— Jeg er skeptisk til en tunnel på dette området på bakgrunn av tidligere undersøkelser av tunnelbygging i slike grunnmasser, blant annet under Otra. Det er kombinasjonen mellom løsmasse og fjell som viser seg å være vanskelig. Dessuten skal vi være svært forsiktige med å grave inn i området hvor kilden til bryggeriet ligger, sier Harald Sødal i Kristelig Folkeparti.Det er tidligere vedtatt i bystyret at man i fremtiden skal ta ekstra hensyn til kilden ved Christianssands Bryggeri, med tanke på utbyggingsprosjekter.- Da jeg leste saken var det alternativet med lavbroen som umiddelbart vakte min interesse. Jeg tror at det både estetisk og kostnadsmessig er en god løsning, sier Harald Sødal.Finansiering med bompenger

Olaf Messel i Fremskrittspartiet er negativ til alle utbyggingsplanene som berører både Euroterminalens område og ny veitrasé. I sine argumenter trekker også han frem faren ved å grave i grunnen nær bryggeriområdet.- Vi må ta hensyn til kilden som ligger på det området som er av stor verdi for bryggeriet. For øvrig synes jeg heller ikke alternativet med høybro er særlig godt, vi må i det lengste prøve å unngå slike høybebyggelser, uttaler Olaf Messel.Han mener også at en eventuell utbygging av denne veitraséen, mest sannsynlig må bli finansiert av enda en ny bompengeperiode.Må videreutvikles

Steinar Olsen i Høyre avviser at det vil være aktuelt å fortsette med bompenger for å finansiere annet enn den nåværende E 18 utbyggingen. Han mener også det er for tidlig å konkludere med noen av de tre alternativene, som er satt frem av Euroterminalen as.- Her kreves det at vi går mer i dybden i alternativene. Men jeg syntes med en gang at høybro-alternativet er en dårlig løsning. Det er en lite god estetisk løsning, spesielt for turismen. Når dette blir diskutert nærmere må vi i tillegg legge vekt på både kostnadene og at løsningen ikke begrenser utviklingspotesialet for Euroterminalen, sier Olsen.