KRISTIANSAND: — Vi er skuffet. Vi stilte oss bak forslaget og syntes det var en god idé, sier trafikksjef Hans Seland i Statens Vegvesen Vest-Agder etter at Samferdselsdepartementet har lukket bommen for prøveprosjektet på E 18 fra Narviksbakken til Bjørndalssletta.Vegdirektoratet har tidligere vært positivt innstilt, men valgte å følge departementets råd. Det betyr at biler med tre personer eller mer fortsatt må belage seg på å holde venstre fil, om rushtrafikken skulle være aldri så tett.- Vi visste at departementet hadde sagt nei gang på gang, så vi er ikke veldig overrasket. Men vi syntes det vare en god sak og en god anledning til å prøve kameratkjøring i Norge, sier Seland.- Samferdselsdepartementet vil påpeke at hovedhensikten med kollektivfelt er å sikre god fremkommelighet for kollektivtrafikken. Departementet ser det som viktig å stimulere til kameratkjøring med personbil, men dette må gjøres med andre virkemidler enn å åpne for at disse skal kunne benytte kollektivfeltene, heter det i brevet fra departementet.Veivesenet hadde allerede begynt å planlegge skiltingen da avslaget kom. Man har fått vite at i Gøteborg henger et eget kameratkjøring-skilt under busskiltet. Denne informasjonen er nå fullstendig fånyttes i Kristiansand.Hans Seland frykter nå at formannskapet vil stanse kollektivfeltordningen på bakgrunn av samferdselsdepartementets beslutning, mer enn et år før den virkelige prøven starter - tunnelarbeidet i bunnen av Oddernesveien.- Det snakkes i dag mye om å prioritere kollektivtrafikken. Nå har vi gjort det, og da synes jeg vi skal fortsette og se om det blir mer kollektivtrafikk ut av det, sier trafikksjefen.I løpet av måneden vil Veivesenet evaluere kollektivfeltet og få rapport på passasjertallene fra busselskapet.