KRISTIANSAND: — Jeg tror fordelen med et generasjonsskifte i maktposisjonene på Sørlandet ville være større enn ulempene, sier religionsforsker Pål Repstad til Fædrelandsvennen. I går var han en av foredragsholderne på årets store likestillingskonferanse på HiA. Den var så populær at arrangørene måtte avvise folk da 150 hadde meldt seg på.Repstad la fram tall som viste at religiøst aktive sørlendinger har mer konservative holdninger enn religiøse folk i resten av landet. Mest konservative er religiøse sørlendinger over 55 år, fortalte han.Hele 37 prosent av alle aktivt kristne over 35 år i Vest-Agder er enig i følgende påstand:«Ektemannens oppgave er å tjene penger, konas oppgave er å ta seg av hjemmet og familien.» Bare 35 prosent av dem er uenig i påstanden. Jenter flykter

— Hva innebærer det at disse menneskene innehar maktposisjoner i politikk og næringsliv på Sørlandet?- Det kan bety at en del folk som i utgangspunktet kunne tenkt seg å bo her flytter, som unge kvinner, for eksempel. Det kan også bety mye for prioritering av saksfelt i politikken, at eksempelvis bilveier blir sett på som viktigere enn barnehager og omsorgspolitikk. Jeg tror mannsdominansen også medfører at politikken blir mer eliteskeiv til fordel for dem som har det relativt bra på forhånd, sier han.- Hva ville skje dersom Sørlandet foretok et generasjonsskifte og hentet unge folk fra samme kristne miljøer til maktposisjonene?- Det er en tendens til at unge kristne synes miljøpolitikk er viktigere enn de eldre. Også et internasjonalt engasjement ville bli viktigere hvis de yngre fikk bestemme, sier Repstad.Han var ikke overrasket over hva han fant da han nylig analyserte innsamlede svar fra den store religionsundersøkelsen i 1998.Da så han at unge kristne er betydelig mer liberale enn dem over 35, og spesielt enn dem over 55 år. Sminke og kino

— Det har skjedd en stor endring i kristnes holdninger. Yngre aktivt kristne er gjennomgående mer likestillingsvennlige og mindre pietistiske enn de eldre. Motstanden mot tradisjonelle kjønnsroller er nesten like sterk hos religiøs ungdom som hos resten av deres generasjon, fortalte Repstad.Han slår fast at pietismen er på defensiven hos unge kristne på Sørlandet.- Mange unge oppfatter seg som personlig kristne, men er ikke annerledes enn de andre ungdommene i livsstil: De liker å gå på kafé og kino, de driver med idrett og sminker seg som andre ungdommer, sa Repstad.På bakgrunn av det tror han at Sørlandet vil utvikle seg til å bli mer pluralistisk, mangfoldig og sammensatt i fremtiden. Ikke politisk

Repstad kan slå fast at den generelle politiske konservatismen på Sørlandet ikke kan forklare hvorfor vestegder er mindre likestillingsvennlige enn andre nordmenn.Dette kan han si fordi de religiøst passive på Sørlandet ikke har noe mer konservativt syn på kvinners plass enn religiøst passive andre steder i Norge.- Så religionen fremstår som skurken, men det er stadig flere som tar avstand fra gammeldagse kjønnsroller, slo han fast. Kulturelt etterslep

Når Repstad skal forklare hvorfor eldre kristne i dag henger fast i et mer tradisjonelt kjønnsrollemønster enn kristne gjorde i vekkelsestiden på 1800-tallet, viser han til at kristne miljøer etter hvert tok til seg den strenge europeiske middelklassens viktorianske normer. De ble hengende igjen i dem, og «helliggjorde» dem med en bokstavtro tolking av Bibelen, da resten av samfunnet beveget seg videre.- En del av forklaringen på det kulturelle etterslepet på Sørlandet må forklares med at 52 prosent her regnes som bokstavtro bibeltolkere, mot 45 prosent i landet for øvrig, sa Repstad.