KRISTIANSAND: — Kjevik ligger ikke i vårt planverk slik det er nå, sier informasjonssjef i Norwegian Anne Grete Ellingsen. Norwegian har 11 fly. Lavprisselskapet kunngjorde i forrige uke at det vil konsentrere seg om sitt eksisterende rutenett. - Vi har hatt planer på Kjevik tidligere, men det har vi ikke nå, slår Ellingsen fast. Dermed må sørlendinger se langt etter konkurranse på innenrikstrafikken. - Frustrerende

— Det er frustrerende at vi ikke har noen reell innflytelse på det som skjer på flyplassen, sier næringsrådgiver i Kristiansand kommune Are Østmo. Han har vært kommunens mann på utvikling av Kjevik de siste to årene. Norwegians avslag føyer seg inn i rekken av flyselskaper som ikke ønsker å etablere seg på Kjevik. Etter en kjapp gjennomgang av de siste prosjektene for etablering på Kjevik har Østmo følgende kommentarer: Westair: - De har ikke holdt det de lovet. Vi ser etter andre løsninger. Ryanair: - De ville ha lengre rullebane, 90 prosent avslag på flyavgiften og et handlinganlegg som ville blitt dyrt. Andre: - Vi har vært i kontakt med et utenlandsk selskap for å høre om de vil konkurrere på innenriksflyging. Svaret var negativt. - Ingen katastrofe

Ordfører Jan Oddvar Skisland sier at det nå er på tide med en offensiv overfor andre selskap for å få konkurranse på flygingen på Kjevik. - Norwegians avslag behøver ikke å være en katastrofe. Det er nok noen som har sittet på gjerdet og ventet på en avklaring. Det er mulig disse nå kommer på banen, sier Skisland. - Tar kommunen nå kontakt med nye flyselskaper?- Jeg ser for meg at vi må tenke på nye selskaper - også utenlandske, sier Skisland.Trafikkutviklingen på Kjevik er positiv. Hittil i år har det vært sju prosents økning i trafikken. En god del av økningen har kommet på utenlandstrafikken etter at KLM begynte sine flygninger på Kjevik. - Målet er å passere én million reisende innen utgangen av neste år, sier næringsrådgiver Østmo.I går fikk han beskjed om at Norwegian ikke kommer til å bidra med det første.