KRISTIANSAND : Det var stinn brakke i Byhallen da Tunnelaksjonens leder, Halvor Fjermeros, i går kveld kunne ønske over 200 engasjerte kristiansandere velkommen til folkemøte om høybro eller tunnel.Selv slo den gamle journalisten og aksjonisten an tonen med et innlegg hvor han boltret seg i saftige, retoriske poenger. Han reagerte på den «kokelimonke» som hadde foregått hvor noen få hadde snakket sammen med det resultat at hele prosjektet hadde vært innhyldet i et dunkelt lys. Han roste Statens Vegvesen for å ha laget en bragd av en utredning, men kritiserte dem for å skiftet rolle fra å være utreder til å bli lobbyist for et bestemt alternativ.Så var det duket for det store slaget mellom prosjektleder Stig Bergh Thomassen fra Statens Vegvesen og HiA-økonomen og ingeniøren Sigbjørn Sødal.Bergh Thomassen dro gjennom de ulike alternativene og fastslo at dette hadde vært en av de mest åpne planprosesser som hadde vært gjennomført på lenge. En rekke politikere hadde vært trukket inn i arbeidet.— Den som ikke har fått med seg det, har sovet i timen, sa prosjektlederen. Det må i så fall også gjelde politikerveteranen Kjell Landmark, som i et senere innlegg spurte prosjektlederen om hvilke politikere dette var, for dette var ukjent for ham med 30 års fartstid som lokalpolitiker.Bergh Thomassen ville også avlive myten om at høybroen blir en «høybro». Den blir nøyaktig like høy som den nåværende og 100 meter kortere.Sigbjørn Sødals hovedpoeng var at Statens Vegvesens egen utredning bekrefter at en tunnel gir en bedre trafikkal løsning, både for gjennomgangstrafikken og lokaltrafikken.- Det er bare et spørsmål om tid før du får trafikk i tre etasjer på Gartnerløkka om vi bygger bro, sa Sødal. Det vil bli tre ganger så mye trafikk over Gartnerløkka med høybro enn med tunnel. Mercedes-løsning

— Vegvesenets alternativ er en Mercedes-variant, sa Sødal og mente det måtte være noen hundre millioner kroner å spare i forhold til de foreslåtte investeringer som følge av mindre trafikkbelastninger ved tunnel-alternativet.- Tunnel-alternativet er etter Vegvesenets eget forslag det beste, men Vegvesenet har selv ikke tatt konsekvensene av det, slo Sødal fast.Ordfører Jan Oddvar Skisland ble utfordret til å tone flagg, men nøyde seg med å berømme aksjonsgruppen for å ha skapt debatt. Selv var han glad for at den kommunale behandlingen av saken ble utsatt slik at man fikk bedre tid til å vurdere alternativene. Ordføreren var særlig bekymret for Vågsbygdveien som krevde en snarlig løsning og gav uttrykk for at klarer vi også å løse alle akutte trafikkproblemer, er tunnel en god løsning.- Vi må bære det tyngste økonomiske løftet selv. Og jeg er blitt påvirket av folk åpenbart aksepterer å betale litt mer i form av bompenger for å få en tilfredsstillende miljøløsning, sa Oddvar Skisland.