LILLESAND : I dag åpner Ragnhild Winsvold utstilling i Galleri Strandhaven. Utstillingens grunntema er vår felles historie. Kunstneren er opptatt av historien og det som forener menneskene — så som skriftruller og postkasser.- Det som skiller menneskene er ikke min greie, sier hun - og viser rundt mellom objekter, krukker, tavler og relieff som er montert i Strandgaten 10. Et sjønært hus fullt av kunst, kultur og kreativitet. Ute skinner sola, brisen er fra sydvest - og ved brygga har et svanepar ankret opp.Det lille kunstgalleriet til Anne Lene Baanrud som åpnet i fjor, har ikke plass til alle arbeidene til Winsvold, og derfor vises utstillingen i «Stuene» i husets 2. etasje. Tre skriftruller i keramikk er gode eksempler på utstillingens tema. De viser til overlevering av kunnskap gjennom tidene, og er lett å assosiere med pergamentruller eller budstikker. Arbeidene til Winsvold er raku-brent. Den japanske teknikken har gitt skriftrullene et røft og velbrukt preg. Kunstneren er blant annet kjent for sin utsmykking, «Mementos», i biblioteket i Alexandria. Verket var en gave fra den norske bibliotekforeningen, og består av 27 skriftruller arrangert som et arkiv.- Jeg lagde ikke rullene med tanke på biblioteket i Alexandria, men er glad og stolt over at de har fått plass der, sier Winsvold.Hun er utdannet i Skottland, bosatt på Ski og har holdt flere separatutstillinger, men det er første gangen hun stiller ut på Sørlandet.I Lillesand viser hun blant annet et stort vifteformet relieff og noen særegne og utrykksfulle objekter som forestiller kitler.- Kittelen er et urplagg, og arbeidene mine forteller forhåpentligvis noe om personene som har «bodd» i kitlene. Jeg kaller dem «Nomen Nescio», som betyr ukjent navn, forteller hun.Noen godt gjensnørte «pakker» som foreløpig er plassert i en vinduskarm, har Winsvold gitt tittelen «Secret». Hun forestiller seg at de inneholder hemmeligheter fra gammel tid, og kanskje aldri skal åpnes?Postkassene hun stiller ut har et rått og velbrukt utrykk, og bærer tittelen «Furet værbitt». De illuderer å være åpnet uttallige ganger. Det er nesten så man må tro at neste stopp er fillemannen.- Det ser ut som om noen har herpa dem, kommenterer hun.Et par høye, slanke objekter som er plassert på golvet, er kunstnerens hyllest til frøet. To vakre krukker, «Once upon a time», symboliserer lag på lag av hendelser - og på noen tavler har Winsvold brukt tegn fra det hebraiske alfabetet.Utstillingen markerer sesongåpning i Strandgaten 10. Trappen opp til 2. etasje er steil, men den som tar stegene opp, blir møtt av uttrykksfulle keramiske arbeider.