KRISTIANSAND: I tre timer kunne publikum rusle rundt og studere tunnelene fra innsiden. Fra i dag kl. 10.00 overtar bilene. — Det blir nok første og siste gang du ser citytrain i denne tunnelen, sier prosjektleder Egil Tveide.Siden 1997 har han ledet arbeidet med å lage firefeltsvei fra Bjørndalsletta til Gartnerløkka. I dag er altså veien en realitet. Over 500 mennesker møtte fram for å se nærmere på tunnelløpet som skal fjerne trafikkorken i Kristiansand sentrum. De fikk lære om hvordan de skal kjøre i tunnel og om hvordan Oddernestunnelen er sikret for å hindre ulykker. Tunnelen har blant annet egne «radiosendinger».- Vi har lagt ut en kabel som sprer radiosignaler inne i tunnelen. Så de som hører på P1 og som er inne i tunnelen, vil få beskjed hvis noe skulle skje, forklarer Tveide.Tunnelen vil bli overvåket med videokamera fra Porsgrunn. Hvis noen av brannslukningsapparatene inne i tunnelen blir fjernet, får sentralen i Porsgrunn vite det med en gang.- Da kan de stenge tunnelen og sette i gang redningsaksjon hvis det er brann, sier Tveide.I løpet av natten ble veggene i Oddernestunnelen behandlet for at de skal bli lettere å vaske. Det var aller siste hånd på verket før åpningen i dag formiddag.Prosjektet med å lage fire-felts vei fra Bjørndalssletta til Gartnerløkka vil være endelig avsluttet innen utgangen av året. Da pakker prosjektledelsen sammen og går i gang med andre veiprosjekter. Arbeidet har da holdt på i åtte år. Den opprinnelige planen var at det skulle ta seks år. Før Oddernestunnelen kan bli regnet som helt ferdig, skal blant annet lokket over tunnelen gjøres ferdig. Broene ved Torridalsveien skal fjernes og det skal bygges gangbro over Østre Ringvei.