KRISTIANSAND: – Avinor kan ikke tillate et anlegg som kan skade banelegemet. En tunnel under rullebanen kan få svært negative konsekvenser, sa Thomas Langeland.

Men et enstemmig formannskap vil utrede tunnelen som er anslått å koste nær 600 millioner kroner, selv om kommunen må betale det meste selv.

– En seier for oss, jublet Cornelis Verkerk, en av beboerne fra Hamresanden som fulgte saken fra tilhørerplass.

Etter møtet utdypet lufthavnsjef Langeland eksempler på konsekvenser av tunnelutredning:

– En allerede stram tidsplan sprekke. Dersom flyplassen ikke skulle bli teknisk godkjent, kan vi bli pålagt restriksjoner i drift.

– Og det betyr?

– At Kjevik mister en del av dagens trafikk og reduseres til en regionflyplass.

I stedet for tunnel ønsker Avinor at den nye atkomstveien skal runde Kjevikhalvøya og forsere sørenden i kulvert. Ifølge vedtaket, skal utredningen og arbeidet med ny reguleringsplan skje parallelt.

Formannskapet vedtok samtidig å droppe det såkalte sydlige alternativet, altså bro over Topdalsfjorden i linje fra bensinstasjonen på Hamresanden.

Det som skal reguleres eller omreguleres er tunnel gjennom Moneheia, riksveien langs Hamresanden og utvidelse av friområdet langs stranda. Samtidig skal tunnel under rullebanen utredes og planer for ny bro over Topdalselva legges ut til offentlig ettersyn.

Les mer i Fædrelandsvennens papirutgave torsdag.