Tore Gustav Drivenes og daglig leder i God Driv AS, Thor Helle, var nysgjerrige på planene til den andre aktøren i bygda som vil bygge kjøpesenter. Til venstre er investor Ove Svendsen, som sammen med Daniel Svendsen la fram de nye planene. Foto: Henrik Ihme
Det nye kjøpesenteret skal etter planene starte her hvor Trekanten står i dag. Seks etasjer på toppen av huset på Revia (rød sirkel) illustrerer hvor høyt prosjektet kan bli. Foto: Henrik Ihme
Slik ser de nye skissene for det nye kjøpesenteret og boligkomplekset ut. Foto: AMB Arkitekter
Daniel Svendsen la fram planene i bygg- og miljøutvalget tirsdag. Foto: Henrik Ihme

— Dette er utrolig spennende og spenstig. Ikke noe klatting, men de smeller til skikkelig, sier Solveig Robstad (Ap), leder av bygg- og miljøutvalget, til Fædrelandsvennen.

Solveig Robstad (Ap) Foto: Kristin Ellefsen

Hun har nettopp hørt prosjektleder Daniel Svendsen presentere de konkrete planene for nytt kjøpesenter og boligkompleks i sentrum – som sprenger rammene til kommuneplanen.Sammen med investorfaren Ove Svendsen ønsker han nå grønt lys fra politikerne for å gå videre med planene om et nytt kjøpesenter og signalbygg i Vennesla.

Slik ser de nye skissene for det nye kjøpesenteret og boligkomplekset ut. Foto: AMB Arkitekter

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Nye planer

Nye skisser viser at to etasjer med kjøpesenter og parkeringsplasser skal toppes med seks etasjer, som skal romme 100 boliger med en snittstørrelse på 75 kvadratmeter. Toppen av bygget får også store utearealer og lekeplass.

Slik ser de nye skissene for det nye kjøpesenteret og boligkomplekset ut. Foto: AMB Arkitekter

Følgende detaljer om kjøpesenteret kom også fram:• Størrelse på 10.000 kvadratmeter

• Over 30 butikker

• Minimum 160 parkeringsplasser

Mye glass

— Det blir et stort fotavtrykk, men vi vil bygge med variasjon, og ha mye glass i fasaden mot gågata, sa Daniel Svendsen, og fortsatte:

— De to øverste etasjene blir tilbaketrukket, som vil redusere på skyggene i gågata.

Parkeringen er tenkt på gateplan og i andre etasje for kjøpesenterkundene, og i en parkeringskjeller for beboerne.

Vi kan godt ha et signalbygg på åtte etasjer

Svendsen sa at veien gjennom sentrum kan ligge som i dag.

— Trafikkanalyser viser at 80 prosent av trafikken vil komme nord fra riksveien, og kun 20 prosent vil komme gjennom sentrum.

— Krysset nord for Trekanten trenger utbedring, men det gjelder helt uavhengig av våre planer. Den beste løsningen er å utbedre krysset der i sammenheng med Vardevegen, sa han.

Konkurrerer

Svendsen-prosjektet er i konkurranse med Tore Gustav Drivenes sine kjøpesenterplaner på Hunsøya, og Daniel Svendsen trakk fram miljø- og samfunnsmessige argumenter for å bygge tett og høyt i sentrum.

— Prosjektet vil også gi en konsentrasjon av handel, økt utnyttelse og verdiskapning i sentrum.

— Får vi klarsignal, så ser jeg ikke bort i fra at vi kan starte opp om et par års tid. Vi er allerede i god gang med å finne leietakere, sa han.

Tore Gustav Drivenes og daglig leder i God Driv AS, Thor Helle, var nysgjerrige på planene til den andre aktøren i bygda som vil bygge kjøpesenter. Til venstre er investor Ove Svendsen, som sammen med Daniel Svendsen la fram de nye planene. Foto: Henrik Ihme

Tore Gustav Drivenes var til stede for å høre på.— Jeg visste ikke at de planla åtte etasjer. Vi jobber med vårt prosjekt, og så er alt som skjer i sentrum også spennende, sier han diplomatisk.

Hans egen reviderte reguleringsplan for Hunsøya regner han med å sende inn før sommeren, slik at den kan opp til politisk behandling i august.

Positive

Utvalgsleder Solveig Robstad (Ap) var begeistret etter møtet.

— Men er åtte etasjer realistisk?

Det nye kjøpesenteret skal etter planene starte her hvor Trekanten står i dag. Seks etasjer på toppen av huset på Revia (rød sirkel) illustrerer hvor høyt prosjektet kan bli. Foto: Henrik Ihme

— Sentrumsplanen sier toppen fire etasjer. Så det kan vi ikke ta over bordet, men det blir eventuelt å gi dispensasjon eller å endre planen.- Men jeg mener vi godt kan ha et signalbygg på åtte etasjer, så lenge vi tar hensyn til skyggeproblematikken, sier hun. Blant politikerne var flere var skeptiske til trafikkbelastningen.

— Jeg er overrasket over at du sier at trafikkbelastningen ikke vil bli problematisk til kjøpesenteret via sentrum. Det er rart om ikke trafikken derfra vil skape problemer, sa Geir Wehus (Ap) til Daniel Svendsen under presentasjonen.