Styreleder Kjell Abildsnes i Stiftelsen Hestmanden har enda ikke hørt om ekstrabevilgningen da Fædrelandsvennen tok kontakt tirsdag kveld.

— Det er jo helt fantastisk, sier Abildsnes, etter at Fædrelandsvennen formidler «gavepakka» til Hestmanden.

— Det er som julekvelden for alle som er glade i Hestmanden, fortsetter han, etter at budskapet har sunket noe inn.

Etter det Fædrelandsvennen har fått opplyst har fire statsråder gått sammen om å tilby Hestmanden et engangstilskudd på opptil 12 millioner kroner i 2016 til renovering av dampkjelen. Dette skal formelt skje i en seanse til fredag.

Endelig ferdig

Engangstilskuddet gjør at stiftelsen nå aner en ferdigstillelse av skipet.

— Får vi dampkjelen ferdig er Hestmanden klar for tokt, sier Abildsnes.

Han påpeker at den originale dampkjelen fra 1911 er lik de som satt i Titanic, bortsett fra at det kjente passasjerskipet hadde 16, Hestmanden har én.

2016 kan bli det året Hestmanden blir selvgående og nærmest helt ferdig, etter at restaureringen har pågått siden 1995. — Det eneste som står på lista da, etter at maskinen er fikset, er å få fikset mannskapslugarene, sier Abildsnes.

Begynte i 1995

Historien om restaureringen av Hestmanden er lang og den har vært dyr, og den startet i 1995. Stortinget vedtok at Hestmanden skulle restaureres. Ifølge Abildsnes bevilget riksantikvaren og Miljødepartementet 80 millioner kroner til restaurering, fordelt på tidsrommet 1995 - 2012. — Det er mye penger og det var at avgjørende vedtak. Skipet ble ikke seilklart, men det kunne flyte, sier Abildsnes, og fortsetter:

— Det har vært en alt for lang prosess, og det er det som har gjort det hele så dyrt.

HMK Harald om bord på Hestmanden i 2011. Foto: Tore Andre Baardsen

I 2011 ble skipet nydøpt. Etter å ha forlatt tørrdokka på Bredalsholmen på Andøya ble skipet slept til Kilden der 200 krigsseiler og kong Harald var til stede.

— Siden 2011 har Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune sammen gitt to millioner kroner i årlige driftsbevilgninger. Noe av det har vi spart, og har kunnet restaurere litt underveis, sier Abildsnes.

Et nasjonalt museum

Han fremholder at Hestmanden er et nasjonalt museum. Fra før er det kjent at kulturdepartementet har bevilget 15 millioner kroner til Vest-Agder Fylkesmuseet, som tok over Hestmanden fra 1. januar 2016. Millionene skal gå til å gjøre skipet tilgjengelig for besøkende.

— Hestmanden vil stort sett ligge, og være tilgjengelig for folk, på Bredalsholmen. Men håpet er selvsagt at den også skal kunne gå på tokt, sier Abildsnes.

Drømmer om London

Med en fungerende maskin, er drømmen at Hestmanden skal kunne seile til London.

— Det var i det området Hestmanden gikk under Krigen. Så det å kunne seile utenfor London er en drøm, sier styrelederen.

Med de pengene som nå ligger på bordet, ser det ut til at drømmen kan bli virkelighet.

— Nå kan vi flagge og fløyte, sier Abildsnes.