— Dette er et problem for hele bompengebransjen, ikke bare for oss. Penger som kunne vært brukt til veibygging, avskriver hvert år som tap, sier Gunnar Haddeland, daglig leder i Nye Kristiansand Bompengeselskap.

Bare i fjor måtte de regnskapsføre et tap på 5,5 millioner. Det er penger bompengeselskapet har krevd inn, men ikke fått.

Kravet går da til inkasso, så noe av pengene kommer tilbake. Men mye vil være tapt for alltid fordi det dreier seg om utenlandske bilister eller fordi bompengeselskapet ikke vil sette i gang den omfattende prosessen det er å kreve inn pengene med tvang.

Store beløp

De tre siste årene har Nye Kristiansand Bompengeselskap sendt ut inkassokrav på til sammen 19,4 millioner kroner. Det er nok til å bygge nesten hundre meter motorvei.

Det er både norske og utenlandske bilister som ikke gjør opp for seg i bommen, men de utenlandske er vanskeligere å få tak i enn de norske.

— Når det har gått lang nok tid, sendes kravet til et inkassobyrå i London og så avskrives de i regnskapet vårt sier Haddeland.

Det er høyst varierende hvor mye av pengene som kommer inn igjen. Tidligere regnskap viser at omtrent en million kommer inn igjen etter at de først er sendt til inkasso.

— Det er en del land der det er vanskelig å få tak i kjøretøyopplysninger og eieropplysninger. Da blir det også vanskelig å få tak i pengene, sier Haddeland.

Ny ordning

Regjeringen vil fra neste år innføre en ordning der kjøretøy over 3,5 tonn skal ha bombrikke. Det omfatter både norske og utenlandske kjøretøy.

— Hvis de betaler inn på forhånd, vil det hjelpe og det vil gjøre det lettere å få tak i bilen, sier Haddeland.

Samferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommune, Vidar Ose, mener man må innføre enda flere ordninger for å få inn pengene.

— Det er mange utenlandske bilister blant de som ikke betaler for seg. Så hvorfor ikke begynne å selge abonnement om bord i ferjene og ved grenseoverganger, sier Vidar Ose.

Han mener en modell kan være å selge abonnement som gjelder for en måned i Norge.

— De har lignende ordninger i Østerrike og Sveits, så det burde fungere her også, sier Ose.

Store inntekter

Selv om tapene fra dårlige betalere blir på flere millioner i år, tjente bompengeselskapet likevel 247 millioner på biler som faktisk betaler for seg.

Av dette ble 210 millioner (85 %) overført til Statens vegvesen til veiutbygging ifølge årsregnskapet for 2013. Antall passeringer i bomstasjonen gikk ned i 2013. Mens det var 20 155 816 passeringer i 2012, sank antallet med 189 000 på grunn av rushtidsavgiften.

Inntektene steg likevel med en million i 2013.