MANDAL: — Det gjelder å fange opp elevene som sliter med motivasjonen så tidlig som mulig, sier Eskildsen.

Følg FVN Mandal på Facebook!

Han har en stilling som kalles los under prosjektet Lindesneslosen. I halvannet år har storprosjektet virket i Mandal, Lindesnes, Åseral, Audnedal og Marnardal. Kommunene jobber sammen med Nav og fylkeskommunen for å fange opp unge mennesker på vei ut i et liv på trygd.

Det mest opplagte tiltaket er å hindre ungdommene i å slutte på videregående skole midt i året

For få år tilbake hadde Mandal 152 personer under 30 år på såkalt arbeidsavklaringspenger fra Nav, det dobbelte av landsgjennomsnittet. Det koster samfunnet dyrt, i tillegg til hva det gjør med den enkelte.

- Det mest opplagte tiltaket er å hindre ungdommene i å slutte på videregående skole midt i året, sier Eskildsen, som ble engasjert i prosjektet i fjor høst.

Da hadde Lindesneslosen fått nye midler fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet for å starte prosessen med å fange opp dropout-tendenser hos elever allerede i ungdomsskolene.

Ofte høyt fravær

Det er seks ungdomsskoler i prosjektkommunene og det er begrenset hvor mange elever Eskildsen kan jobbe med samtidig.

- For øyeblikket jobber jeg med sju-åtte, forteller han.

Han kontaktes av rådgivere, rektorer og kontaktlærere som mener at enkeltelever sliter såpass at de neppe vil holde ut videregående.

LES OGSÅ: Lindesneslosen reddet ham fra kriminalitet

— Det handler ofte om høyt skolefravær. Da gjelder det å finne årsaken, som gjerne skyldes at eleven er faglig svak eller mangler motivasjon. Et tiltak da kan være å la eleven prøve seg litt i arbeidslivet, jobbe et sted en dag i uka under oppfølging av meg, forteller Eskildsen.

Vises rundt

Noen trenger å bli vist rundt på Mandal videregående, bli fortalt om linjene og kanskje delta i undervisning i disse linjene noen dager for å kjenne om det er riktig utdannelse for dem.

Tom Erik Eskildsen i Lindesneslosen jobber med ungdomsskoleelever for at de skal klare å gjennomføre videregående skole. Pilotprosjektet er trolig det eneste i Norge. For ordens skyld: Elevene i bakgrunnen har ingenting med denne saken å gjøre. Foto: Jarle R. Martinsen

Andre kan ha angst av ulik karakter. Noen føler sterk prestasjonsangst, ikke bare i forhold til skolearbeidet, men også i forhold til medelever og familie.— Det er nyttig og ofte helt nødvendig å sette seg ned med de foresatte for å få hjelp også fra dem for å få eleven på rett kjøl, sier han.

Frivillig opplegg

Både han og prosjektleder for Lindesneslosen, Daniel Collett, understreker sterkt at dette er frivillig.

- Når eleven skjønner det, er det ofte en god motivasjon i seg selv, sier Collett.

Ofte har eleven møtt på andre hjelpetiltak i sitt skoleløp som kanskje ikke har føltes frivillig - som barnevern.

Det handler om å oppnå tillit

— Da blir de skeptiske til igjen å ha en nytt «hjelpemenneske» foran seg. Det handler om å oppnå tillit, sier Eskildsen. Han er tilgjengelig for elevene han har med å gjøre døgnet rundt.

Han sier også at det er begge kjønn som trenger hjelp, ikke bare gutter slik mange nok tror.

Ønsker å fortsette

Lindesneslosen-prosjektet er altså inne i sitt andre av i alt tre år, et prosjekt betalt av ulike offentlige instanser. Collett forteller at anslagsvis 70 ungdommer har vært og er involvert i dette.

LES OGSÅ: Uføresjokk blant de unge i Mandal

- Vi vet jo ikke sikkert, men jeg vil anslå at vi har klart å få 70-80 prosent av disse inn på riktig kurs og hindret dropout, sier han.

Han sier også at de ikke gir opp de som likevel bryter av videregående utdanning. - Vi prøver å følge dem opp videre, sier han.

Rektor roser tiltaket

Preben Skogen, rektor ved Blomdalen ungdomsskole i Mandal, applauderer Lindesneslosen som allerede på ungdomsskole-nivå motiverer elevene til å klare videregående.

- Det fine med prosjektet er at vi også merker effekt på ungdomsskolen. Elevene som kommer inn under Lindesneslosen blir sterkere motivert for skolearbeidet, sier han.

Skogen sier at det ofte er for sent å hindre dropout fra videregående når eleven har begynt der.

- Mye av problematikken med skoleverging er jo mulig å oppdage allerede på barneskolen, påpeker han.

Han sier videre at det er et vidt spekter med problemer elevene med skolevegring sliter med. - For noen handler det om å komme seg opp om morgenen, til å takle det faglige, mens andre sliter med angst, sier han.