Bommen kan bli flyttet lenger opp på riksvei 9 i forbindelse at Kristiansand får en ny bompengepakke (bymiljøavtale) fra 2017. — Plasseringen av den bommen er en problemstilling for oss. Dette er en bydel som ikke har tilgang til et handelsområde uten at de må gjennom bommen, sier ordfører Arvid Grundekjøn (H).

Han sitter i arbeidsgruppa som jobber med den nye bymiljøavtalen for Kristiansand. Her er plassering av bommer et sentralt tema.

Lang kamp

Ifølge Grundekjøn er det stor forståelse i gruppa for at folk på Grim reagerer på plassering av dagens bom. Det er likevel et stykke fram før den kan flyttes. Ny plassering skal behandles av bystyret og løsningen skal til slutt godkjennes av Stortinget.

På Grim er de likevel glade for at bommen som ble oppført i 1999 og tatt i bruk i 2000 kan være på vei bort.

Fra byggingen av bommen i Setesdalsveien i august 1999. Nå er det klart at bommen trolig blir flyttet. Foto: Trygve Skramstad
Bommen i Setesdalsveien har stått der i snart 15 år. Den ble bygd høsten 1999, flere år etter at de første bomstasjonene ble åpnet. Foto: Arild Jakobsen

— Det er klart vi er glade for at det endelig ser ut til å bli litt rettferdighet. Vi har alltid ment det er urettferdig at innbyggerne på Lund skal slippe bom når de skal til sentrum, mens vi skal betale, sier Inger Abildsnes Kile i Grim Bydelsråd.Der har både nåværende og tidligere medlemmer kjempet for å få flyttet bommen lenger opp. De vil ha den til Dalane.

— Plassering av bommen på Grim er helt feil sammenlignet med de andre bommene. Grims befolkning er knyttet til sentrum, men må gjennom bommen for å finne tjenester som helsestasjon. Det slipper de i Vågsbygd og på Lund, sier Kjell-Ove Klauset.

Nærhet

Ifølge samferdselssjef Vidar Ose jobber de med flere forskjellige alternativer for plassering av bommene i Kristiansand.

Men de jobber utfra et prinsipp om at folk skal ha anledning til å gjøre innkjøp innen egen bydel uten å trenge å kjøre utenfor bommen.

— Det betyr at de som bor i Vågsbygd skal kunne holde seg til Vågsbygd sentrum uten at de trenger å kjøre gjennom en bom for å gjøre den daglige handelen, sier han.

— Betyr det at bommen i Setesdalsveien blir flyttet?

— Vi ser på det, men vi vet at bomstasjoner er politikk, så jeg vil være veldig vag med å si noe nå, sier Ose.

Mens beboerne har foreslått å flytte bommen til Dalane, vil ingen av de som jobber med ny plassering si noe om hva som er aktuell ny plassering hvis den blir flyttet.

— Vi jobber med innholdet i bymiljøavtalen nå, så du er litt for tidlig ute med spørsmålene dine, sier fylkesordfører Terje Damman (H).

Gjennomgang

Ifølge Vidar Ose er det flere spørsmål som må avklares før en ny bompengeperiode trer i kraft i 2017. Ytre Ringvei kan bli tatt ut av bymiljøavtalen og da er spørsmålet om denne skal ha en egen bompengefinansiering.

Det samme gjelder Kjevikveien. Også dette prosjektet kan bli en egen bompengepakke.

I tillegg kommer prosjektene mellom Kristiansand - Ålgård. Også her kan det bli nye bomstasjoner.

Det er heller ikke klart hvilken politikk Stortinget vil velge for bompengefinansiering av stamveiene.