— Vi burde kanskje sett dette da vi planla prosjektet på forhånd. Men nå gjorde vi ikke det, så nå må bygge om, bekjenner Stig Berg-Thomassen, prosjektleder i Statens vegvesen.

I forbindelse med den nye rundkjøringen og Vågsbygd-tunnelen ble sykkelstien åpnet på forsommeren.

Men ganske fort oppdaget både syklister og veivesenets egne folk at noe var galt, og meldte fra til prosjektledelsen.

Feil helling på sykkelstien gjorde at det var større fare for at syklister kunne skli ut ved høy fart.

— Det er ingen formelle krav til hvordan sykkelstien skal doseres. Men farten er så høy på syklister som kommer ned Myrbakken og skal mot byen, at har vi valgt å utbedre det, sier Berg-Thomassen.

Stengt

Så i sommerferien ble sykkelstien stengt, kantstein gravd opp og nå holder entrepenøren på å løfte venstrekanten. I en strekning på rundt 100 meter må dette gjøres, og Berg-Thomassen regner med enda en ukes tid før arbeidet står ferdig.

Mellom 100.000 og 200.000 kroner ekstra blir belastet prosjektet. Berg-Thomassen mener dette er vel anvendte penger:

Alvorlig ulykke

— En alvorlig ulykke hadde fort oversteget den summen for samfunnet, i tillegg til skader og lidelser for de som hadde blitt rammet, sier han.

Særlig i vintersesongen kunne det blitt problemer. Enten fordi strøsand ligger i banen, og syklistene kan skli på den, eller at snø og is hadde gjort det glatt.