— Jeg synes folk har vært utrolig flinke. De aller, aller fleste sikrer både barna og seg selv. Vi har ikke trengt å skrive ut mange gebyrer, sier kontrollør Gry Bjerke fra veivesenet etter en hektisk helg.

Statens vegvesen har hatt en rekke kontroller i vestre del av Vest-Agder hele helga. Fredag og lørdag hadde veivesenet patruljer Mandal, Søgne, Kvinesdal og Lyngdal. Søndag ble beltene sjekket på E 39 mot Kristiansand.

Denne bilen hadde så mange feil og mangler at den ble avskiltet på stedet. Foto: Jarle R. Martinsen

Slurver med barna

Helgen viste at sikring av barna kan bli bedre.

— Her så vi det største forbedringspotensialet. Mange barnestoler var ikke sikret på riktig måte, beltene var snurret eller strammet over magen. Enkelte hadde også glemt å justere opp ryggen på setet. Grove feil kan bli straffet med anmeldelse, men i de fleste tilfeller får voksne en veiledning, sier Bjerke.

Fædrelandsvennen støter på patruljen i Liknes i Kvinesdal lørdag ettermiddag. Seks personer fra Statens vegvesen har stilt seg opp like utenfor sentrum. De har dekket opp stikkveiene slik at en bilist med dårlig samvittighet ikke skal kunne svinge vekk fra kontrollen.

Fikk gebyr

Mens vi står der er det kun én person som vinkes inn for ikke å ha på belte. Det er en passasjer i en bil, en dame fra Romania.

Hun hisser seg opp over å bli presentert et gebyr på 1500 kroner. På engelsk forsøker hun å forhandle med kontrollør Gry Bjerke om at hun ikke skal ha gebyr. Hun sier hun hadde tatt av beltet fordi hun likevel skulle ut av bilen rett etterpå.

Det nytter ikke, hun får gebyret stukket i hånda. Bjerke forklarer henne hvordan kvinnen skal klage på gebyret om hun vil det. Og det forteller hun at hun kommer til å gjøre.

Enklere i nye biler

Ellers ble også biler stanset for å få sjekket førerkort og vognkort. Og en bil ble avskiltet, her var det for mange feil og mangler.

Disse landsomfattende aksjonshelgene gjentas med jevne mellomrom.

Generelt sett er folk blitt flinke til å bruke belte.

— Det er jo ikke mange som ikke har på belte. I nyere biler sier bilen fra med lyd og blinkende varsler at beltet ikke er på, sier Morten Nilsen, pressekontakt i Statens vegvesen.

— Selv om folk er blitt flinkere til å bruke belte, viser det seg at 3 til 5 prosent ikke gjør det, sier Nilsen.

Effektivt hjelpemiddel

Undersøkelser viser at fire av ti drepte i trafikkulykker på landsbasis ikke brukte bilbelte.

— Bilbelte er det enkleste og mest effektive hjelpemiddelet vi har for å redusere tallet på drepte og hardt skadede i trafikken, sier han.

En gjennomgang av dødsulykkene i Norge fra 2005 til 2012 viste at manglende bruk av bilbelte som oftest er den avgjørende årsaken til omfanget av ulykken.

Han forteller at det er flere forhold som går igjen i dødsulykkene der den drepte ikke brukte bilbelte.

— Menn i alderen 18-30 er ofte involvert. Rus og høy hastighet går også igjen i flere ulykker, sier Nilsen.