— Hvis vi holder et høyt tempo, kan veien være ferdig planlagt i løpet av to- tre år, sier Ragnar Evensen, teknisk direktør i Kristiansand.

I dagens planer er veien en del av en ny bompengepakke (bymiljøavtale) for Kristiansand og planlagt byggestart er satt så sent som 2025. Nå kan veien bli tatt ut av denne pakken og bli en del av en sammenhengende utbygging av E 39. Da kan den også bli en del av et framtidig statlig veiselskap som ifølge regjeringen vil gi raskere utbygging.

— Det er mange argumenter for at den hører hjemme i en slik sammenhengende utbygging. Nå må vi se på hva som er fornuftig å gjøre og hva som er mulig å få til, sier Terje Damman (H), fylkesordfører i Vest-Agder og medlem i styringsgruppa for bymiljøavtalen.

Alternativer

Formannskapet i Kristiansand skal i neste uke ta et viktig steg på vei mot ny ringvei. Da bestemmer de seg for hvilke traseer det er aktuelt å jobbe videre med.

Statens vegvesen foreslår å jobbe videre med to traseer gjennom Jegersberg. Begge alternativene går i tunnel gjennom Jegersberg, krysser Otra med bro før den fortsetter i tunnel gjennom Bymarka.

Videre er det foreslått å utrede fire forskjellige traseer fra Bymarka og videre til Breimyrkrysset (se illustrasjon). I alle alternativene krysser den nye ringveien Dalane der det også blir kryss med avkjøring til riksvei ni.

Det er ved kryssene de store naturinngrepene vil komme. Disse vil ligge oppe i dagen og det trengs mye plass. I hvert fall hvis veien skal ha fartsgrense på 100 km/t.

— Vi ønsker å dimensjonere for 100 km/t og regjeringen mener vi må legge til rette for noe høyere hastighet. Nå vil vi se på veIløsningene og hvor kraftige naturinngrepene blir med både 80 og 100 km/t, sier Nils Ragnar Tvedt, prosjektleder for veien.

Ingen kryss

I Kristiansand er politikerne fornøyde med at veien kommer nord for sykehuset. Det betyr at de har plass til å utvide sykehuset til et nytt stort sykehus for hele Agder.

Hvis politikerne velger den nedre linjen, kan det komme et kryss nord for sykehuset. Velger de den øvre, vil det bli vurdert en lokalvegtunnel fra Dalane til Eg for å binde sykehuset til den nye ringveien.

— For oss har det vært viktig at vi får de kryssene vi trenger, sier Ragnar Evensen.

2017

I Mandal valgte bystyret å droppe den delen av prosessen som Kristiansand nå går inn i. Der valgte de trasé med det samme for å spare tid og komme raskere i gang med utbygging.

Det kommer neppe til å skje i Kristiansand. Men ifølge Høyres gruppeleder, Hans Otto Lund, kan det bli aktuelt å sile bort noen av traseene som veivesenet foreslår å gå videre ned.

— Jeg kommer i hvert fall til å problematisere det i gruppa, sier han.

Mens de i Kristiansand mener man kan ha veien ferdig planlagt og klar til byggestart i 2017, vil ikke Nils Ragnar Tvedt si noe årstall. De forholder seg fortsatt til byggestart i 2025. — Det er det som står i KVU-en (konseptvalgsutredningen) for Kristiansand. Jeg vil ikke gå ut med en ny dato nå, men jeg har tro på at den vil komme før det.

Dropper avkjøring til Vennesla

Ingen av traseene som er foreslått innebærer kryss på Sødal med avkjøring til Kristiansand og Vennesla.

• I den øverste linjen er det for trangt til å få til noe kryss. Det hadde krevd altfor store inngrep i Jegersberg.

• I den nederste linjen er det foreslått kryss nord for sykehuset. Med et slikt alternativ kan bilistene krysse Otra, ta av i det nye krysset og kjøre tilbake på Torridalsveien via en ny bro som er planlagt over Otra.

Den nye broa mellom Sødal og sykehuset er planlagt bygd for kollektivtrafikk, for gang og sykkel, og for å øke tilgjengeligheten til sykehuset uavhengig av hvilken trasé som velges.

— Et kryss på ringveien ved Otra vil øke tilgjengeligheten til sykehuset, men kan også føre til at trafikken på Torridalsveien øker mer enn ønskelig. Vi vil derfor utrede om det er behov for kryss ved Otra, sier Nils Ragnar Tvedt.