I løpet av søndagen bunkret yachten Quattroelle rundt 150.000 liter diesel på Silokaia i Kristiansand. Foto: Tormod Flem Vegge
Her ligger yachten Quattroelle til kai ved Silokaia i Kristiansand. Foto: Tormod Flem Vegge
Etter å ha bunkret diesel i Kristiansand, skal superyachten til Las Palmas, ifølge informasjon Fædrelandsvennen kjenner til. Foto: Tormod Flem Vegge
VED KILDEN: Sammenliknet med størrelsen på Kilden, så blir superyachten Quattroelle, som er 85 meter lang, liten. Foto: Tormod Flem Vegge
SPEILET SEG: Her speiler luksusyachten seg i vinduene på Kilden. Foto: Tormod Flem Vegge

KRISTIANSAND: — Yachten er helt ny. Den kommer rett fra verftet Lürssen i Rendsburg i Tyskland, forteller kapteinen på båten, som vil være anonym.

— Jeg har skrevet under på et dokument på flere sider. Sier jeg noe til deg, mister jeg jobben. Da ryker både hus og hjem, sier mannen, som ikke vil svare på hvem som eier luksusbåten.

Etter å ha bunkret diesel i Kristiansand, skal superyachten til Las Palmas, ifølge informasjon Fædrelandsvennen kjenner til. Foto: Tormod Flem Vegge

Søndag ettermiddag la yachten Quattroelle til kai ved Silokaia i Kristiansand, med et mannskap på 24.Den har en lengde på 85 meter, en bredde på 14, en dybde på 3,7 meter og en bruttotonnasje på 2925 tonn.

Se bildeserie over.

Etter hva Fædrelandsvennen kjenner til, så setter den kursen mot Las Palmas mandag.

150.000 liter

Tankbilsjåfør Torbjørn Leland, fra Uno X, kom med drivstoff fra de store tankene på Kroodden.

— Båten skal fylles med 150.000 liter med marinediesel i dag, en type diesel med litt dårligere kvalitet enn normal diesel, forteller han, og estimerer at dieselen har en verdi på minst en million kroner eller mer.

— Vet du noe om yachten?

— Det er en privat yacht, en båt som har en eier med mye penger. Jeg synes egentlig at det er bra at det bygges slike yachter. Et slikt prosjekt sysselsetter jo en mengde mennesker.

— Hvorfor velger eierne å bunkre i Kristiansand?

— Det er billigere her. Årsaken er at det refunderes noen utgifter, det har noe med EU å gjøre.

På prøvetur

Thomas Granfeldt, driftssjef i Kristiansand havn, vet en del om Quattroelle, men holder tett om detaljene av hensyn til yachteieren.

— Jeg antar at kapteinen med sitt mannskap er på tur fra verftet for å overlevere yachten til eieren, sier driftssjefen.

I løpet av søndagen bunkret yachten Quattroelle rundt 150.000 liter diesel på Silokaia i Kristiansand. Foto: Tormod Flem Vegge

— Hvorfor er alt så hemmelig?- Det er alltid en del hemmeligheter knyttet til disse båtene. Vi respekter at det ikke ønskes publisitet rundt private yachter. Vi jobber jo hard mot de store verftene, slik at de skal bruke Kristiansand som et sted å anløpe. Samtidig oppfordrer vi yachteiere til å ta turen til Kristiansand for å feriere her, påpeker Granfeldt.

- Gledelig at Kristiansand blir valgt

Driftssjefen understreker at det er gledelig at eierne velger å bunkre i Kristiansand.

— Båten klareres ut av EU, ved hjelp av tollvesenet i Kristiansand. Det er også positivt, mener driftssjefen.

Han forteller at yachten ideelt sett skulle ha bunkret mellom 1000 og 1500 kubikk drivstoff. Nå får den bare bunkre rundt 100 kubikk, ifølge Granfeldt.

— Årsaken er at vi ikke har et bunkersanlegg som kan levere drivstoff på samme måte som før. Shell-anlegget er jo ikke i funksjon, sier han.