— Det blir meg og barna på scooteren og kona bak på vannski, sier Luka Tecza og ler.
Han har nettopp bestilt fart og spenning til neste sommer; en oransje Sea-Doo vannscooter med tre seter og 90 hestekrefter. Prisen endte på 72.800 kroner.
— Vi har nettopp kjøpt hus i Søgne. Om været blir like bra neste sommer, ser jeg frem til mange dager på sjøen, sier Tecza.
Utsolgt i mai
Tore Stray Laastad er daglig leder på Båthuset i Kristiansand. Han har solgt nesten 40 scootere denne sesongen og seks kunder har allerede forhåndsbestilt til år.
— Jeg kunne lett solgt det dobbelte. Kanskje 100, sier Laastad.
Han får daglig henvendelser fra folk på jakt etter doningene som først ble lovlige i fjor sommer. At regjeringen fjernet hk-avgiften den 1. juli i år, satte ingen demper på salget.
— De ringer fra hele landet, men jeg solgte ut butikken i mai. Folk ventet derimot med å hente til 1. juli. Da falt prisene med nesten 50.000 kroner på de kraftigste vannscooterne, sier Laastad.
Variert kundekrets
Det er Sea-Doo Spark med 60 eller 90 hestekrefter, som selger best. Den rimeligste koster 56.600 kroner.
— Da den ble lansert i fjor var den over halvparten så billig som det rimeligste alternativet. Den forandret hele markedet, sier Laastad.
Han forteller at kundene er i alle aldere og samfunnslag, men med en overvekt menn.
— Mange velger vannscooter i stedet for en jolle med 9,9 hester, forteller Laastad.
Kjøper på impuls
Ivar Jonsen i Maritronic & Kristiansand Båtservice har inntrykk av at kundene er ute etter de sprekeste motorene.
— Vi har solgt flest av en Kawasaki-scooter med 300 hestekrefter. Vi har én igjen, men den regner jeg at går i løpet av en uke, sier Jonsen.
På Kristiansand Bådsenter har salget også gått over all forventning. De har solgt over 20 scootere så langt, men det er fortsatt noen igjen.
— Det virker som om folk kjøper på impuls. Mange kjeder seg på hytta og bestemmer seg for å kjøpe vannscooter, sier selger Ivar Jonsen.
- Les regelverket
Miriam Stausland, koordinator for båttjenesten i Agder politidistrikt, forteller at de har merket den økte bruken av vannscooter, og at de allerede i sommer, har skrevet ut en del bøter for ulovlig bruk og fart.
Har dere inntrykk av at folk kjenner til regelverket for bruk av vannscooter?
— Det er vanskelig å si om de kjenner til reglene eller om de unnlater å holde dem, sier Stausland.
Hun oppfordrer førere av vannscooter til å lese forskriftene nøye ettersom reglene legger store begrensninger for bruk av vannscooter. Det er for eksempel heller ikke lov til å legge til ved en holme for å gå i land.
— Det er en stor vernesone i Agder, noe som begrenser bruken av vannscooter veldig. Det er kun spesielle steder man kan kjøre langs kysten, og i elvestrekninger er det helt forbudt, opplyser hun.