— Det blir meg og barna på scooteren og kona bak på vannski, sier Luka Tecza og ler.

Tore Stray Laastad solgte ut butikken for vannscootere i mai. Foto: Christian Tunge

Han har nettopp bestilt fart og spenning til neste sommer; en oransje Sea-Doo vannscooter med tre seter og 90 hestekrefter. Prisen endte på 72.800 kroner.

— Vi har nettopp kjøpt hus i Søgne. Om været blir like bra neste sommer, ser jeg frem til mange dager på sjøen, sier Tecza.

Utsolgt i mai

Tore Stray Laastad er daglig leder på Båthuset i Kristiansand. Han har solgt nesten 40 scootere denne sesongen og seks kunder har allerede forhåndsbestilt til år.

— Jeg kunne lett solgt det dobbelte. Kanskje 100, sier Laastad.

Luka Tecza gledet seg til å bruke scooteren med familien til wakeboard- og vannskikjøring. Foto: Christian Tunge

Han får daglig henvendelser fra folk på jakt etter doningene som først ble lovlige i fjor sommer. At regjeringen fjernet hk-avgiften den 1. juli i år, satte ingen demper på salget.

— De ringer fra hele landet, men jeg solgte ut butikken i mai. Folk ventet derimot med å hente til 1. juli. Da falt prisene med nesten 50.000 kroner på de kraftigste vannscooterne, sier Laastad.

Variert kundekrets

Det er Sea-Doo Spark med 60 eller 90 hestekrefter, som selger best. Den rimeligste koster 56.600 kroner.

— Da den ble lansert i fjor var den over halvparten så billig som det rimeligste alternativet. Den forandret hele markedet, sier Laastad.

Han forteller at kundene er i alle aldere og samfunnslag, men med en overvekt menn.

— Mange velger vannscooter i stedet for en jolle med 9,9 hester, forteller Laastad.

Kjøper på impuls

Ivar Jonsen i Maritronic & Kristiansand Båtservice har inntrykk av at kundene er ute etter de sprekeste motorene.

— Vi har solgt flest av en Kawasaki-scooter med 300 hestekrefter. Vi har én igjen, men den regner jeg at går i løpet av en uke, sier Jonsen.

På Kristiansand Bådsenter har salget også gått over all forventning. De har solgt over 20 scootere så langt, men det er fortsatt noen igjen.

— Det virker som om folk kjøper på impuls. Mange kjeder seg på hytta og bestemmer seg for å kjøpe vannscooter, sier selger Ivar Jonsen.

- Les regelverket

Miriam Stausland, koordinator for båttjenesten i Agder politidistrikt, forteller at de har merket den økte bruken av vannscooter, og at de allerede i sommer, har skrevet ut en del bøter for ulovlig bruk og fart.

Har dere inntrykk av at folk kjenner til regelverket for bruk av vannscooter?

— Det er vanskelig å si om de kjenner til reglene eller om de unnlater å holde dem, sier Stausland.

Hun oppfordrer førere av vannscooter til å lese forskriftene nøye ettersom reglene legger store begrensninger for bruk av vannscooter. Det er for eksempel heller ikke lov til å legge til ved en holme for å gå i land.

— Det er en stor vernesone i Agder, noe som begrenser bruken av vannscooter veldig. Det er kun spesielle steder man kan kjøre langs kysten, og i elvestrekninger er det helt forbudt, opplyser hun.