Han konstaterer at den eller så sunne bedriften vil havne ut med røde tall i år. Og ifølge Stiansen skyldes det utelukkende de høye drivstoffprisene. Selv ikke avgiftskuttet på 1,13 kroner literen forslag til Statsbudsjett vil hjelpe noe nevneverdig.

— Vi vil fortsatt inneha de høyeste dieselprisene i verden, og det gir oss helt vanvittige rammebetingelser i forhold til våre konkurrenter i EU-landene, mener Stiansen.Taper terreng

Og det er nettopp transportfirma i nabolandene til Norge som spiser seg inn på det norske markedet. Stiansen tror også Vennesla Transportsentral vil kunne bli berørt.

— Vi har ikke sjans til å tyne prisene våre noe mer nå. Og vi har allerede problemer med å få aksept for prisøkningen vi har blitt tvunget til å foreta hos våre lokale kunder, sier Stiansen.

Selv om bygdas industribedrifter viser sterk sympati for situasjonen transportnæringen er havnet i, er det altså svært vanskelig å få kompensert de økte utgiftene i forhold til det høye prisnivået på diesel.

— Mange lokale bedrifter jobber hele tiden med å få ned utgiftene, og da sier det seg selv at en prisøkning fra vår side ikke faller i god jord, konstaterer Stiansen.

— Har du tro på at regjeringen snart vil se alvoret?

— Slik det ser ut nå ,kan det synes som en fjern drøm bare det å komme ned på prisnivået franskmennene hadde før de satte i gang sine aksjoner, avslutter Stiansen.