KRISTIANSAND: — Vi har lavsikt-prosedyrer som er slik at når sikten er under et visst nivå, så opererer vi ikke mer enn et fly av gangen, sier Gjermund Sund.Det betyr at når det er dårlig sikt på Kjevik, blir det ikke gitt tillatelse til at mer enn ett fly kan være i bevegelse av gangen. Det blir heller ikke gitt tillatelse til at andre kjøretøyer kan bevege seg på parkeringsplassene, taxibanene eller på rullebanen. Ulykken i Milano skjedde fordi et småfly kom inn på rullebanen mens SAS-flyet var i ferd med å ta av. Dårlig sikt på grunn av tåke er en av årsakene til ulykken, mener italienske luftfartsmyndigheter.- Slike prosedyrer har de ikke i Milano?- Jeg kjenner ikke prosedyrene der, men det er jo åpenbart at de ikke har det, sier Sund.- Har Kjevik bakkeradar?- Nei, det har vi ikke. Slike finnes bare på Gardermoen, Sola og muligens i Bergen. Vi har ikke trafikk nok på Kjevik til at det er nødvendig, sier han.På Kjevik er tårnet for lavt til at flygelederne som er på jobb, kan se flyene helt i den nordre enden av rullebanen mot Tveit. For å bøte på dette problemet tas det forholdsregler under ledelsen av flyene på Kjevik. Gjermund Sund er ikke av den oppfatning at dette skaper store problemer for avvikling av trafikken.