KRISTIANSAND: Bruk bilbelte. Hold fartsgrensen. Vær edru.Nullvisjonen ligger til grunn for arbeidet med trafikksikkerhet. Transport skal ikke føre til død, livstruende skader eller varig helsetap. Trafikantene kan gjøre mye selv. Så må vi gjøre resten, sier Arild Nærum, leder av trafikkseksjonen på veikontoret i Vest-Agder. Nullvisjonen beskrives som en etisk kontakt mellom trafikanten og veimyndighetene. Det vil si en gjensidig forpliktelse til økt sikkerhet i trafikken. Det forutsetter en helt ny mentalitet og tenkemåte. Det krever at trafikantene får en dypere forståelse av trafikksikkerhet, sier Nærum. Årlig dør 300 personer i trafikken i Norge. Gjør vi bilister og andre trafikanter vårt, overlever 120 årlig. Jo bedre veimyndighetene legger forholdene til rette i trafikken, jo lenger nedover vil ulykkestallene og dødstallene gå. De fleste ulykkene i Vest-Agder der bilfører eller passasjer har blitt drept, skyldes høy hastighet og manglende bruk av bilbelte, sier Nærum. 2002 blir et dystert år i trafikken i Vest-Agder. Rekordmange har mistet livet. Det er like ille som i 1999, da også 19 mistet livet. Og året er ennå ikke omme. Selv om det skjer mange ulykker må vi aldri tape visjonen av syne. Vi tror på dette som et mål å jobbe mot. Vi legger all vår strategi opp etter det. Ulykker vil alltid skje, men vi må gjøre alt for å forhindre dem og begrense skadeomfanget, forteller Arild Nærum. Nærum erkjenner at alt dette nok ikke er like populært hos de som ferdes i trafikken. Men det er en del av det holdningsskapende arbeidet. Trafikantene må akseptere økt kontroll og overvåkning av adferd, strengere reaksjoner på overtredelser og innskrenkning av handlefriheten, sier Nærum.