LILLESAND: De to sjefene i Veøy Sør AS er, som den 25 år gamle sjåføren deres, siktet for uaktsomt drap etter dødsulykken i Høvåg. Påtalemyndigheten mener de to medvirket under koblingen av ulykkestilhengeren som knuste to personbiler 7. desember i fjor på E 18 ved Høvåg.— Påtalemyndigheten trekker medvirkningsansvaret for en trafikkulykke svært langt. Jeg kan ikke se at det finnes noe lignende i rettspraksis i dag. Enda mer oppsiktsvekkende er det at politiet har beslaglagt førerkortene til de to lederne. Dette setter bedriften i en svært vanskelig situasjon, sier advokat Robert Aksnes i Norges Lastebileier Forbud.I løpet av få dager skal førerkortbeslaget behandles i Kristiansand forhørsrett. Aksnes vil kreve at førerkortene tilbakeleveres. I forhørsretten vil trolig også medvirkningsansvaret bli belyst. Aksnes understreker at de to lederne ikke har kjørt bilen og han er uforstående til at påtalemyndigheten vurderer saken slik at de to kan siktes for uaktsomt drap.Advokat Robert Aksnes kan ikke på nåværende tidspunkt si hvorfor andre enn den 25 år gamle sjåføren festet tilhengeren til trekkvognen. Aksnes antyder for øvrig at en tredje person fysisk kan ha foretatt selve tilkoblingen av tilhengeren. Påtalemyndigheten mener å ha et vitne som har sett de to sjefene forsøke å låse fast tilhengeren med de sikkerhetsanordninger som fantes på trekkvognens koblingsskive. Dette vitnet skal ha påtalt at sikringen ikke var tilfredsstillende, men uten at de to sjefene skal ha hørt på vitnet. Dette bekrefter politijurist Ernst Ragnar Pfaff overfor Agderposten.Deler av Arendal Trafikkstasjons rapport etter Høvåg-ulykken er nå offentliggjort. Rapporten konkluderer, som Fædrelandsvennen tidligere har skrevet, med at en kombinasjon av menneskelig svikt og feil ved koblingsskiven trolig forårsaket ulykken. Tilhengeren var ikke tilfredsstillende sikret til trekkvognen og en ekstra sikring var ikke aktivert.- Det var også slitasje i selve koblingen. Litt i overkant av grensen. Men en liten slitasje er nok til å sette tilhengeren i bevegelse, sier faggruppeleder ved Arendal Trafikkstasjon, Kjell Backe-Hansen.- Lastebilen har vært til jevnlig EU-kontroll. Det har ikke skjedd noe med svingskiven etter disse kontrollene, sier advokat Aksnes til Fædrelandsvennen.