søgne: — Vi ser økt vekt på teorifag også i ungdomsskolen. Allerede i den alderen glipper elever ut av systemet. Det er alvorlig når flott ungdom føler at de ikke mestrer noe. Da faller selve bunnen i deres liv bort, sier Anne Berit Andersen til Fædrelandsvennen.Ordføreren i Søgne reagerte med vantro da hun leste intervjuet med rektor Randi Øverland mandag.- Det er for lettvint å hevde at Reform '94 er bra og at mange vitterlig tippet ut av systemet før denne ble innført. Faktum er at alle har evner til ett eller annet. Men mange av disse har ingen sjanse i dagens system. Derfor må vi handle etter individuelle behov, ikke etter et styrt regelverk, påpeker Andersen.Hun opplyser at Reform'94 skal evalueres med det første. I den forbindelse ønsker hun også en vurdering av Reform '97 for grunnskolen.- Fokus på denne siste reformen har i stor grad dreid seg om seksåringer. Ungdomstrinnet snakker nesten ingen om. Men også der melder mange pass som følge av for store krav til teoretisk kunnskap.Andersen ønsker flere muligheter til praksisplasser i arbeidslivet allerede fra de tidlige tenårene.- Det er svært alvorlig når sosialkontorene roper varsko og forteller om purunge klienter. Jeg er i alle fall villig til å søke nye løsninger. Det gjør jeg i respekt for ungdommene. Det er ikke bare bråkmakere som glipper ut. Samme skjebne rammer unge som ikke gjør mye fysisk av seg.Ordføreren og nestlederen understreker at fenomenet ikke er lokalt eller regionalt.- Dette gjelder over hele landet. Alle er enige om at nasjonen trenger arbeidskraft. Samtidig har vi et skolesystem som ikke tilbyr utdannelse på den enkelte ungdoms premisser. Likhetstanken har spilt fallitt. Arbeidslivet er mangfoldig. Da må også skolen være det. Det er ikke noe poeng at alle skal kunne alt. Men alle kan noe. Og det er dette «noe» i den enkelte som må dyrkes fram, mener Anne Berit Andersen.Høyres landsmøte arrangeres 5. til 7. mai.