— Det må være en ønskesituasjon for konkurrerende senter i Lyngdal og Kristiansand, skriver Arne Næss i et innspill til den pågående sentrumsdebatten for Mandal. Næss representerer ingen andre enn seg selv, men er en engasjert privatperson i Mandal. Han mener en slik situasjon er med på å uthule det økonomiske fundamentet som skal til for å bygge flere parkeringsplasser i fjell eller under jorda.Næss mener Kronheia og Uranienborg bør uthules for å gi plass til den fremtidige handelsveksten i sentrum. Bruken av området vil fungere likt uansett vær og vind året gjennom, samtidig som det vil være bilfritt og flatt.- Det kan frigjøre næringsbygg i sentrum til andre formål. I tillegg kan et slikt område dessuten fungere som parkeringsplass for beboere i nærmiljøet, mener Næss.Næss mener også det er feil å nesten bare regulere området langs elva til en parkeringsplass for båter på sommerstid, og et værutsatt promenadeområde som bare fungerer noen korte sommermåneder. Han mener denne løsningen ikke gir nok intimitet og spenning i bybildet.- Dette er ikke kritikk av den estetiske utformingen av elvepromenaden, men mangelen på aktive bebodde plasser i tilknytning til promenaden, mener Næss. Han mener det er på høy tid å få i gang en debatt om arealene langs elva. Næss er ikke i tvil om at dette området er Mandals fremste konkurransefortrinn og nøkkelen til vekst.Han mener byens identitet med hvitmalte hus må opprettholdes, men at den visuelle spenningen styrkes ved å åpne for andre farvemuligheter. Næss mener dessuten at flere av byens bygninger er vendt med gavlen feil vei. Han hevder at gavlretningen bør vende ut mot elva eller Furulunden, slik at det blir en åpen by en både kan se inn og ut av.- Bygninger som Marnar Bruk, politihuset og Øvrebyen senter stjeler hele kvartaler. Både lys og sikt for naboer, gjester og brukere av byen forsvinner, skriver Næss.- Ønsker vi å beholde vårt særpreg og trekke til oss morgendagens kunnskapsbaserte bedrifter tåler ikke byen flere kompakte bygningskropper med flate tak, fortsetter han.Må forretningsbygg se stygge ut for at det kan tjens penger? Næss undres over de stadig nye konfliktfylte handelsområdene som dukker opp som paddehatter rundt sentrum.- Med sin cowboykultur hvor bilen blir klint helt opp til butikkvindu og inngangsdør, og hvor gratis P-plasser er den sosiale møteplassen, har dette lite med fremtidsrettet byutvikling å gjøre.