OSLO: – Hvis ikke bevilgningene trappes opp betydelig, vil en god E 39 ligge mange, mange år fram i tid, sier Knut Dannevig som leder stamveiaksjonen på Sørlandet.

Han mener europaveien bør ha fire felter mellom Kristiansand og Mandal. Og to felter med god standard mellom Mandal og fylkesgrensa mot Rogaland.

Langt etter I statsbudsjettet foreslår regjeringen å øke veibevilgningene med 1,2 milliarder kroner på nasjonalt plan. Men da finansminister Kristin Halvorsen i Stortinget i går ramset opp en rekke veistrekninger som vil nyte godt av dette, nevnte hun ikke ulykkesveien E 39 vest for Kristiansand.

Året etter, i 2008, er det imidlertid en liten lysning. Da kan byggingen begynne på den vel seks kilometer lange strekningen Vigeland-Osestad, mellom Mandal og Lyngdal.

– Dette er et skritt i riktig retning som vi er glade for, sier Dannevig.

– Men i det store og hele ligger vi langt etter det vi burde.

Han mener utfordringen nå blir å få i gang planarbeidet på de mest utsatte strekningene.

– Og så blir jo det vanskeligste å kjempe for å få pengene til utbyggingen, sier han.

Klungeland uenig Men stortingsrepresentant Rolf Terje Klungland (Ap) vil ikke være med på at statsbudsjettet er en nedtur for E 39. – Det ligger mye vedlikeholdspenger i budsjettet, også til E 39. Og så er det veldig viktig at Vigeland-Osestad ligger inne i 2008. Med en borgerlig regjering hadde dette kommet langt senere, sier han.

– Men med denne takten vil en ny og standsmessig E 39 ligge langt fram i tid?

– Snakker du om firefelts, så vil det gå mange år. Men vi er i gang med et løft også på veisektoren. Og nå tar vi en strekning av gangen, også på E 39, sier Klungland.

Han mener dessuten at lokalpolitikerne må gjøre sin jobb før man kan komme til Stortinget for å be om penger.

– De må regulere og gjøre klart hvilke strekninger som står øverst på prioriteringslista, sier han.

Mange vil dø Men slike argumenter gjør ikke inntrykk på Frp og Høyre.

– Det vil dø mange mennesker på E 39 før veien får den nødvendige standarden, sier stortingsrepresentant Henning Skumsvoll (Frp).

Han mener oljepengene må drysses utover også denne veistrekningen.

– Dette er en helt nødvendig investering som vil lønne seg i både færre tapte menneskeliv og lavere transportkostnader, sier Skumsvoll.

Heller ikke Peter Gitmark (H) er fornøyd.

– Dette er altfor dårlig. Under Bondevik-regjeringen skaffet vi penger til både Lister-pakken og ny E 18 mellom Kristiansand og Grimstad. For 2007 er det noen usle millioner de snakker om på Sørlandet, sier Gitmark.

Han mener Klungland og hans partifeller på Agder-benken må brette opp ermene.

– Nå må de ta grep for å få søkelyset på veistandarden i vår landsdel, mener Gitmark.