GRIMSTAD: — Vi maler opp treavfallet, som sendes til svenske fjernvarmeanlegg. Vi har avtale med Vattenfall. For hvert tonn treflis har vi igjen cirka 100 kroner, sier Cato Amundsen i Midtstøl Transport.I går begynte arbeidet med å rive det første huset som må vike for å gi plass til ny firefelts motorvei mellom Grimstad og Dyreparken. Hvert hus gir rundt 15 tonn treavfall som gjenvinnes.Det er Kristiansands-firmaet Rive- og Knuseservice som har fått oppdraget med å rive bygningene. Kontrakten omfatter foreløpig 30 hus og hytter. Få timer etter at kontrakten med entreprenørselskapet Construction Joint Venture E 18 var undertegnet torsdag, var rivegjengen på fem mann på vei til Grimstad. Først plukkes takstein av huset. Deretter letes det etter spesialavfall, som må håndteres før maskinene settes inn.- Vi tar ut lysrør, små kondensatorer, vinduer som inneholder PCB og annet spesialavfall. Så går vi på huset med gravemaskinen. Det tar én dag, så ligger huset grovsortert i fire-fem containere og grunnmuren er knust, forteller maskinfører Ove Rabbersvik.Containerne kjøres til Midtstøls gjenvinningsanlegg i Arendal og avfallet finsorteres. I første omgang skal 20 hus i Grimstad og Lillesand knuses og kildesorteres. Noen av boligene, som har unngått hærverk, får stå under hele eller deler av anleggsperioden. Disse skal fungere som boliger og anleggskontor for veiansatte.- De siste husene og hyttene vil ikke bli revet før veien står ferdig i 2009, sier Paul Skailand, som driver Rive- og Knuseservice i Kristiansand.Skailand har revet hus i 40 år. Den siste store rivejobben i Aust-Agder var Arena-senteret i Arendal. - Vi er seks fast ansatte og har nok å gjøre. Det er jo litt mer omstendelig å rive et hus i dag enn tidligere da vi bare knuste huset og dumpet alt i en haug, forteller Skailand.Rivejobben langs E 18 var ikke ute på anbud og Skailand ønsker derfor ikke å si hvor mye rivingskontrakten er verd. Bare at det er snakk om noen millioner.