TRONDHEIM: Flyselskapene, ansattes organisasjoner og lufthavner med internasjonal trafikk blir nå bedt om å uttale seg om saken.

Et forslag fra EU-kommisjonen om felles regler for sikkerhet innen luftfarten omfatter blant annet adgang til å bruke væpnet politi – omtalt som «sky marshals» – om bord i flyene. Forslaget, som er sterkt omstridt, ble lagt fram i fjor høst, og er for tiden til behandling i EU-rådet.

– Samferdselsdepartementets generelle syn er at hvis en flyging er så trusselutsatt at et land eller flyselskap anser at det er behov for bevæpnet politi om bord i fly til eller fra norsk lufthavn, da bør flyavgangen kanselleres, skriver Samferdselsdepartementet i et brev til Justisdepartementet før saken ble sendt på høring.

– For øvrig må forsterkede sikkerhetstiltak foretas på bakken hvis trusselsituasjonen skulle tilsi det, heter det i dette brevet.

Hvert land avgjør

Ifølge forslaget fra EU-kommisjonen skal det være opp til hvert enkelt land å avgjøre om det skal kunne benyttes væpnede vakter på flyene.

Fungerende avdelingsdirektør Signe Moe i Samferdselsdepartementets luftfartsseksjon opplyser til NTB at forslaget nå blir sendt på høring, slik at flyselskaper, de ansattes organisasjoner og andre berørte instanser får uttale seg om saken. Fristen for å avgi uttalelse er 31. mars.

I brevet til høringsinstansene uttrykker Samferdselsdepartementet ingen mening om forslaget fra EU-kommisjonen.

Krav fra USA

Signe Moe sier til NTB at hun ikke er kjent med at noen flyselskaper har benyttet væpnede vakter på fly til og fra norske flyplasser. Opplysninger som kom fram i mediene i 2004 tyder likevel på at dette kan ha skjedd.

Tidligere luftfartsdirektør Per-Arne Skogstad opplyste i et intervju med NTB i september 2004 at han var kjent med at flyselskapet Pakistan International Airlines (PIA) benyttet væpnede sikkerhetsvakter på sine fly.

Samtidig opplyste informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens at selskapet hadde mottatt krav fra USA om å ha væpnede vakter om bord i fly til USA. Dette kravet ble senere trukket tilbake.

– Vår holdning til spørsmålet om air marshals har hele tiden har vært at vi ikke ønsker dette på våre fly. Vår oppfatning er at sikkerheten i luften skal tas hånd om på bakken, sa Siv Meisingseth den gang.

– Det er vårt standpunkt fremdeles, sier hun til NTB nå. (©NTB)