OSLO: — Det er historisk sett veldig usannsynlig at Jesus ble kastet på søppeldynga, sier Bjørn Are Davidsen til fvn.no.

Davidsen var sentral under debatten om ”Da Vinci Koden”. Han er utdannet sivilingeniør og sosialantropolog, og har arbeidet med den historiske Jesus i flere år. Davidsen mener at historieforsker Per-Bjarne Ravnå sin teori om at Jesus ble kastet på søppeldynga ikke holder mål. Han tilføyer at teorien er gammel og velkjent, blant annet hos den omstridte teologen Crossan på 90-tallet.

— Ravnå må som faghistoriker følge en metode som utelukker at Jesus stod opp igjen fra de døde. Dermed er han bundet av naturlige forklaringer når han skal se på kildene, sier Davidsen.

Han mener hovedspørsmålet er: Hvorfor var Jesus sin grav tom?

Davidsen sier at det at Jesus ble gravlagt i en grav og at denne senere var tom er en veldig sannsynlig konklusjon.

— Hvorfor?

— Fordi det var kvinner som først kom til graven og rapporterte at den var tom. Hvis man skulle dikte opp noe sånt, ville man ikke brukt kvinner som øyenvitner. Man ville derimot brukt menn til å bevise dette. På den tiden var kvinnenes vitnesbyrd lite verdt.

Davidsen mener at det at Bibelen skriver om at kvinner fant Jesus sin grav tom sannsynliggjør at den faktisk var tom.

— Det er et argument for at han ikke ble kastet på søppeldynga, sier Davidsen.

— Hva legger du i det?

— Ifølge Ravnå endte Jesus trolig på dynga. Det er en motsetning til at han ble gravlagt – hvis ikke Ravnå mener at han ble fjernet fra graven og kastet på dynga etterpå.

Davidsen sier imidlertid at han synes boken til Per-Bjarne Ravnå er flott, fordi Ravnå som seriøs historiker viser at det ikke er noen tvil om at Jesus har levd og at folk rundt han opplevde mirakler.

— Jeg syns likevel det som er gjengitt på fvn.no blir for tynt i forhold til de historiske kildene. Ravnå kommer med en tradisjonell teori som han ikke argumenterer godt nok for.

- Jesus stod opp fra de døde

— Hva mener du skjedde med Jesus?

— Jeg mener han stod opp igjen fra de døde, og at det er den mest sannsynlige forklaringen hvis man er åpen for at det kan skje mer enn bare naturlige ting i universet.

— For meg er Jesu oppstandelse en historie hvor jeg lander på at Jesus stod opp igjen legemlig.

— Er ikke dette naivt å tro?

— Jeg synes forklaringen fra Ravnå virker mer naiv, fordi han ser bort ifra kildene som oppdaget den tomme graven.

Davidsen sier at disiplene til Jesus ikke hadde gitt livene sine for Jesus i etterkant, hvis de visste at Jesus var en løgner og at han ikke stod opp fra de døde.

— Ravnå påstår uten kilder at disiplene rømte fra Jerusalem da Jesus ble pågrepet. Evangeliene legger ikke skjul på at displene var feige og fornektet Jesus, men likevel skjedde det noe som gjorde at den kristne kirken gikk frem på tross av kraftig motstand. Dette støttes av de eldste kildene vi har av Paulus fra år 50. Paulus sier tydelig at Jesus stod opp fra de døde og ble sett i live av mange vitner, noe som er mer enn " åndelige syner". Paulus henviser også til eldre kilder som kan dateres til 30-tallet, avslutter Davidsen.

Bjørn Are Davidsen kaller seg en kristen skeptiker. Han har jobbet med den historiske Jesus og teorier knyttet til han i flere år. Davidsen har holdt mange foredrag, skrevet bøker og vært med på debatter. Han har blant annet blitt brukt som skribent i tidsskriftet Humanist.