OSLO: Politiet fikk like etter klokken 21 beskjed om at fullriggeren har gått på grunn ved Hovedøya utenfor Oslo. Det var en politibåt, og ikke kapteinen selv, som meldte fra om grunnstøtingen, ifølge NTB. Da havnepolitiet tok kontakt, sa kapteinen at han foreløpig ikke ønsket noe hjelp, men ville forsøke å komme seg av grunn selv.

— Passasjerene ble tatt i land på Vippetangen av en av Oslo-ferjene. Det var ikke noen dramatikk i grunnstøtingen, melder politibåten som var på stedet, sier operasjonsleder André Krokenes ved Oslo politidistrikt til fvn.no.

Ingen skadet

Det var ifølge politiet aldri noen fare for at skipet skulle gå ned. Ingen av passasjerene eller mannskapet om bord skal ha blitt skadet. Seilskuta var på en fire timers firmatur i Oslofjorden med 133 passasjerer da uhellet skjedde. Mannskapet om bord teller 20 personer.

— Ingen er heller meldt savnet, sier Krokenes.

Dykkere fra brannvesenet sjekket tirsdag kveld skroget på skipet. Etter det fvn.no kjenner til, skal man prøve å dra fullriggeren av grunnen klokken 02 natt til onsdag, når vannet er på det høyeste.

— Skipet står fast og en slepebåt er kommet til. Foreløpig vet vi ingen ting om eventuelle skader på skipet, sier direktør for stiftelsen Fullriggeren «Sørlandet», Leif Brestrup, til fvn.no tirsdag kveld.

Brestrup er ikke kjent med omstendighetene som førte til grunnstøtingen, som skjedde i pent vær.

- Gal plass

Tony Hærum, opprinnelig fra Farsund, jobber på en taubåt i Bjørvika. Han så at passasjerene ble brakt i land ved Oslo Havnevesen sine lokaler.

— Skipet ligger med akterenden i luften. Jeg ser en del av bunnstoffet på akterenden, og skipet står nærme en innseilingslykt. Rett på andre siden ligger en uterestaurant. Skipet har virkelig truffet på gal plass, sier Hærum til fvn.no.

Ifølge Aftenposten hevet skipet seg 30 centimeter i akterenden og hadde 10-15 graders slagside mot babord. Skipet ble liggende rundt 70 meter nordvest for Revierhavnen kro ved Hovedøya.

«Sørlandet» fra Kristiansand er verdens eldste operative fullrigger. Skipet var ferdigbygd i 1927, og var i mange år skoleskip for sjømannsopplæring av skoleskipsgutter. I dag er skipet tilgjengelig for opplevelsesseilas for ungdom i alle aldre.