LYNGDAL: — Klart vi er storfornøyd, det går over alle forventninger.

Daglig leder ved Sørlandsbadet i Lyngdal, Jon Skriubakken, har grunn til å smile bredt. Mens de fleste badeland i Norge land sliter med røde tall, ligger besøkstallene i Lyngdal til rette for at landets sørligste badeland får orden på det meste. De mest optimistiske regnestykkene gikk på at kanskje 90.000 personer ville besøke det nye anlegget i Agnefest innen et år. Etter et halvt års drift har de forsiktige spådommene blitt gjort til skamme, og besøkstallene havnet på 105.600 etter første halve driftsår. Beste dag var det inne 1596 personer i badelandet.

Gode ringvirkninger

— Vi ser det slik, at suksessen med Sørlandsbadet gir betydelige ringvirkninger for hele området. Næringslivet tjener på dette, og derfor må vi tenke litt større enn at det bare er vi på Sørlandsbadet som har suksess, sier Skriubakken. Han er full av optimisme, og påpeker at badet har flere bein å stå på, blant annet treningssenter med spaavdeling, fysioterapeuter, frisør og trimavdeling. Avkastningen investorene får vil være i form av stor trafikk til Lyngdal-området.

Mens andre næringsdrivende på Sørlandet har slitt økonomisk på grunn av dårlig sommervær, har Sørlandsbadet i Lyngdal solt seg i glansen av godt besøk. Skriubakken er klar over at det nye badelandet har nyhetens interesse, men sier også at en mengde tilreisende fra hele Sørlandet besøker anlegget.

  • I sommer har vi hatt en miks av mange tilreisende fra hele landet. Ellers ser vi at folk fra hele strekningen mellom Stavanger og Arendal besøker oss, sier Skriubakken.

Ble nest størst

Bare PIR-badet i Tronheim hadde flere besøkende av Norges badeland i juli. Mens Sørlandsbadet i Lyngdal kunne varte opp med tall på 27.000 besøkende i juli, kunne PIR-badet skilte med 30.000. Det populære anlegget i Trondheim har årlig besøk av 340.000 personer.

— Vi setter anslaget vårt forsiktig, og håper på rundt 160.000 besøkende i løpet av første driftsår, sier Skriubakken. Sørlandsbadet i Lyngdal er for øvrig det eneste badeland på kyststrekningen mellom Skien og Stavanger.

Reiselivssjef Anne Grete Løland i Lyngdal er også storfornøyd med første halvår. - Vi merker at en del sørlendinger finner fram til Lyngdal for første gang og vil besøke Sørlandsbadet. Hotelldirektør Tom Erik Tørresvold ved Farsund Fjordhotell har merket økt belegg, selv om han foreløpig ikke har eksakte tall.

Også ved Rosfjord Strandhotell i Lyngdal er pågangen svært stor. Her meldes det om stor økning, selv om været har vært dårlig. Hotellet har ca. 200 sengeplasser. Også de fleste forretningene i Lyngdal kan melde om økt omsetning.

Mektig imponert

Daglig leder Torvald Gautland ved Hovden Badeland er mektig imponert over tallene fra Sørlandsbadet.

— Ja, de er knallbra, men de har i likhet med oss hatt god drahjelp av været denne sommeren, sier, Gautland. I juli har badelandet på Hovden hatt 15-20 prosent økning over det budsjetterte. Hovden trenger 60.000 besøkende for å gå i balanse. I fjor var tallet 48.500. — Vi er fornøyd. Vi er en kommune med 800 innbyggere og lite oppland. I juli i fjor hadde vi ca 4000 gjester, og i år har vi hatt 8000. Vi lever av gjennomgangstrafikken, men det er mars og uvær i påska som er den beste tiden for oss. Årlig har vi ca. 50.000 gjester, men håper i år på 55.000, sier Gautland. Neste år skal badelandet på Hovden bygge en ny velværeavdeling i fortsettelsen av utebassenget.