VALLE: – Innenfor Kristiansand kommune har vi 26.000 saker der utledninger ikke har gjort opp for seg, i Lister 10.000 saker og 11.000 saker fra bomstasjonene på E 18 i Aust-Agder. Det er sjefingeniør Geir Kjøningsen i Statens vegvesen som opplyser dette til Fædrelandsvennen.

Totalt på Agder dreier det seg om utestående krav på flere millioner kroner inkludert tilleggsavgift på 300 kroner når myntbommer er passert uten å betale. Bare i Lister-regionen regner man med at utlendinger skylder mer enn 2 millioner kroner, og at det der vil lykkes kun å drive inn en snau halvpart av dette beløpet. Med straffegebyr kan det bety at utlendinger skylder mer enn 10 millioner kroner i ubetalte passeringer på Agder.

– Hva med bomstasjonene på riksvei 9 gjennom Setesdal? Der de nå også har fått en helautomatisk bomstasjon hvor folk uten brikke får regning tilsendt i posten?

– Derfra har vi av en eller annen grunn ikke fått tilsendt disse tallene. Det må vi ta opp ved neste møte, sier Kjøningsen. Siden det ikke er mulig å betale med mynt her, vil de som passerer her slippe tilleggsgebyr.

Østblokklandene verst

Kjøningsen vil ikke kalle noe land for «versting» når det gjelder bomsniking. Men han sier at det er flest betalingssaker i tidligere østblokkland.

– Litauen er en gjenganger ved alle bomstasjonene. Vi må komme i dialog med myndighetene der på et høyt nivå for å få tilgang til kjøretøyregistrene i Litauen, sier han.

Det er kjøretøyregistrene i de enkelte land som er basis når det engelske selskapet European Park Collection (EPC) skal prøve å drive inn pengene for Vegdirektoratet og bomselskapene. Videobildene av registreringsnumrene på bilene danner grunnlaget for bankgiroene som sendes de som har passert automatiserte bomstasjoner, eller til de som har sneket gjennom myntautomatene.

40 millioner

På landsbasis skylder utenlandske bilister Norge 40 millioner kroner i bompenger.

– Det er én prosent av det som tas inn, sier Kjøningsen. Han sier det er lite utestående hos norske bilister. – Det er viktig for oss at det skal være likt enten du er utlending eller norsk. Det er derfor det er så viktig å få tilgang til kjøretøyregistrene i de enkelte land, sier han. Dette er ikke alltid lett. Kjøningsen sier at man også sliter med å få tak i dette i et så viktig turistland for Norge som Nederland.

– Men det er ikke lett for utenlandske bilister å få betalt til Norge, med IBAN-nummer og alle de opplysningene som må til for å overføre en hundrelapp mellom landene?

– Innkrevingsselskapet har kontorer i alle de aktuelle landene, slik at bilistene kan betale i egen bank. Dessuten går EPC ganske hardt på når pengene skal drives inn. Det er jo ikke hyggelig å ha betalingsanmerkninger på seg, sier Kjøningsen.