OSLO: Både Jernbaneverket, Kystverket, Statens vegvesen og Avinor vil prioritere vedlikehold høyest i den kommende tiårsperioden. Forfallet på veier og jernbanenett skal stoppes, og dermed blir det lite penger til nyinvesteringer.

Statens vegvesen har behov for en vesentlig økning av midler til drift og vedlikehold av stamveiene, på samme måte som for dagens riksveier. Hvis forfallet ikke stoppes, vil sikkerheten og påliteligheten i transportsystemet reduseres, går det fram av forslaget til ny transportplan.

I Agder-fylkene vil Statens vegvesen prioritere følgende større investeringsprosjekter:

— E18 Andre byggetrinn for Varoddbrua i Vest-Agder. Bygges 2014-2019. Bompenger innkrevd tidligere.

— E39 Parsellen Vigeland - Osestad i Vest-Agder. Bygges 2014-2019. — Riksveg 9. Utbedring av parsellen Tveit - Langeid i Aust-Agder. Bygges 2010- 2013. Delvis bompengefinansiering.

Hvis den økonomiske rammen økes med 20 prosent vil strekningen Gartnerløkka-Hannevikdalen langs E 39 også bli prioritert.

Fylkesordførerne i både Aust- og Vest-Agder er skuffet over den manglende satsingen i Agder-fylkene.

— Dette kan vi faktisk ikke leve med, sier fylkesordfører i Vest-Agder, Thore Westermoen til fvn.no.

— Det er positivt med vedlikehold, men det er behovet for investeringer som er størst, sier han.

NAF skuffet

Norges Automobil-Forbund (NAF) er skuffet over manglende satsing på veibygging.

— Vi kan ikke akseptere en vedvarende situasjon der vi må velge mellom å ta vare på de veiene vi allerede har, og å realisere allerede planlagte nye prosjekter, mener Johansen. Han vil ha både vedlikehold og ny veibygging.

NAFs samfunnskontakt i region sør, Line Lillebø Ossoss, er skuffet over den manglende satsingen på E 18. — E 18 i Aust-Agder ser ikke ut til å være nevnt med et ord i hele planen, sier hun.

Hun mener planen tydeliggjør at de økonomiske rammene er alt for smale.

— Det er positivt at de satser mer på vedlikehold, men når dette er dekket finnes det ikke penger igjen til nødvendig utbygging. Planen tydeliggjør i stor grad at det er et voldsomt behov for økte bevilgninger.

Målet om færre drepte i trafikken gjør at Statens vegvesen vil prioritere midtrekkverk og gang- og sykkelveier. Det gir mest igjen for pengene, mener etaten. Samtidig gjør stort press og høye kostnader at nye vei- og jernbaneprosjekter blir nedprioritert.

Vedlikehold på bane

Veksten i flytrafikken vil kreve investeringer på mellom 20 og 25 milliarder kroner på Avinors lufthavner fram til 2019. I planen varsler Avinor en vekst i flytrafikken på 2,8 prosent i året de nærmeste årene. Avinor understreker at dette representerer betydelige utfordringer, både når det gjelder investeringer i infrastrukturen og i tiltak for å hindre økte klimautslipp.

Ifølge transportplanen prioriteres stamlufthavnen Kjevik i region sør.

Jernbaneverket har gjennomført en analyse av det langsiktige fornyelsesbehovet som viser et beregningsmessig forfall på 4,6 milliarder kroner og at innsatsen for å fornye jernbaneanleggene må økes vesentlig for å unngå feil og forsinkelser.