KRISTIANSAND: Dette skriver arendalsmannen Karl Sigurd Fredriksen i en artikkel i tidsskriftet Samferdsel.

— Du kommer med et ganske drastisk forslag. Tror du folk kan tro på at dette kan fungere?

— Problemet er at informasjonsnivået er ganske lavt når det gjelder klimaproblemer knyttet til co² og energibruk. Jeg tror det er relativt få som har jobbet seg skikkelig inn i det. Jeg måtte se til Sverige for å få skikkelige kilder, sier Fredriksen.

Han har i mange år jobbet med temaet ved siden av jobben. Da han var på et kurs gjennom veivesenet i vår, var en del av kurset å skrive et essay. Les hele essayet her. Tilbakemeldingene har vært så gode at han ut fra dette skrev artikkelen som havnet i Samferdsel.

- Nasjonale skylapper Miljøkoordinatoren mener det fokuseres mye på co²-utslipp, men nesten ingenting på at elektrisitet også skader miljøet.

«Nordmenns holdninger til el-forbruk henger fortsatt fast i den vante forestillingen, der elektrisitet er identisk med billig vannkraft med små miljøulemper. (...) Også Kyotoprotokollens rendyrkede CO²-fokus (som kan være greit nok i det meste av verden) kan her i landet ha bidratt til å opprettholde nasjonale skylapper på energiområdet. (...) El-drevet jernbane i Norge gir til dels lite energieffektiv persontransport i forhold til buss,» skriver han i essayet.

— Energibruk i et jernbanesystem er så høy at man er nødt til å se på energibruket, ikke blindt på co²-utslipp. Ekspressbusser har veldig lavt energibruk, sier han.

Hva mener du om Fredriksens forslag? Send oss en e-post med din mening!

Når europaveiene mellom Stavanger og Oslo blir forbedret, mener han bussene kommer til å gå like fort som togene gjør i dag. Dermed kan man bruke den ledige togkapasiteten til transport, som er en mer sikker måte å frakte ting på enn i semitrailere på veiene.

Og i tillegg kan man spare miljøet.

Han har for eksempel regnet ut at ved å sette opp én ekstra buss i hver retning per time på strekningen Kongsberg-Kristiansand, får man plass til alle de tidligere togpassasjerene.

- Komforten på tog er dyrkjøpt

«Ekspressbuss er den mest fleksible, den mest energieffektive og den langt rimeligste kollektive transportform, og kan utvikles mer bevisst,» skriver han i essayet.

- Men hva med komforten?

— Det har jeg tenkt på. Jeg mener absolutt at bussene må bedre komforten. Veikomforten er også viktig, så ikke man blir kastet fra side til side. Men jeg mener komforten på tog er for dyrkjøpt, sier han.

Videre mener han et nøytralt organ bør utrede forslaget hans om å bytte ut persontogene med buss på flere strekninger mellom Stavanger og Oslo.

— For eksempel Transportøkonomisk Institutt, foreslår Karl Sigurd Fredriksen – som for øvrig understreker at han har skrevet essayet og artikkelen uavhengig av sin jobb i Statens Vegvesen.

Her er noen av tiltakene Fredriksen mener bør gjøres for at ekspressbusser kan erstatte persontog:

  • Bussene må få bedre komfort

— Trafikkreglene må endres slik at buss har samme fartsgrense som personbiler også på motorvei med 100 km/t.

— Få så hyppige bussavganger mesteparten av døgnet at man ikke trenger rutetabell

— Kraftig oppgradering av stoppesteder