KRISTIANSAND: 11.november i fjor utførte Statens vegvesen spørreundersøkelsen som førte til stor harme blant bilistene i Kristiansand. Fra klokken 6 til 9, 11 til 13 og 15 til 18 ble bilister som kjørte i retning sentrum stoppet ved 13 forskjellige steder ved innfartsårene til Kristiansand. På E 18 og E 39 ble det til dels store køer, og på et tidspunkt så politiet seg nødt til å be om at det ble åpnet litt opp i den verste rushtrafikken, for å lette trafikkavviklingen.

Fornøyd med svarprosenten

Til sammen ble det delt ut 20.450 spørreskjemaer. Tross bilistenes åpenbare irritasjon, tok 3.900 bilister seg bryet med å fylle ut skjemaet og returnere det til Statens vegvesen. Det synes veivesenet er tilfredsstillende.

— Vi er ganske fornøyd. Det er nå laget en foreløpig rapport, og den endelige rapporten kommer om to-tre uker. 19 prosent av bilistene svarte på undersøkelsen, og det gir oss et godt og detaljert bilde av totaltrafikken, forteller senioringeniør Nebojsa Doder i Statens Vegvesen region sør til fvn.no.

Doder påpeker at når Statens vegvesen kjører landsomfattende spørreundersøkelser, så regner de med at rundt to prosent svarer.

Spørsmålene i undersøkelsen gjaldt bilturen sjåførene kjørte mens de fikk skjemaet. Bilistene ble bedt om å svare på 21 spørsmål av typen «Hvor lang var reisen du gjennomførte?», «Hvor mange bilturer har du på denne strekningen» og «Hva var hovedhensikten med turen?».

Svarprosenten varierte fra 10 til 23 prosent på de 13 forskjellige utdelingspunktene. At den samlede svarprosenten skulle bli så høy som 19 prosent var kanskje ingen selvfølge, med tanke på frustrasjonen undersøkelsen skapte.

Har fått troverdig helhetsbilde

Det var elever fra Ansgar bibelskole som utførte undersøkelsen. De stilte opp for Statens Vegvesen for å få inn penger til en reise de skal gjennomføre i vår, men måtte finne seg i å få til dels grov kjeft av frustrerte bilister da de gjennomførte undersøkelsen.

— Irritasjonen til frustrerte bilister har urettmessig gått utover studentene som delte ut undersøkelsen. Noen av studentene har fått til dels grov og uberettiget kjeft, fortalte Bjørn Martens, sivilingeniør i Rambøll, som stod for gjennomføringen av spørreundersøkelsen.

Statens vegvesen er glad for at såpass mange bilister valgte å legge irritasjonen til side, og svare på skjemaet.

— Vi var jo ute samme kvelden og innrømte at det hadde vært en del problemer, samtidig som vi ba folk være så vennlige å svare på undersøkelsen. Det ser ut til at folk har sendt inn svar selv om de var frustrerte, forteller Doder, og fortsetter:

— Vi er fornøyd fordi vi har fått så mange svar at vi får et troverdig helhetsbilde. Det gikk bedre enn forventet, fordi det ble ganske mye bråk av dette.

Får dokumentert kjøremønster

For øyeblikket jobber et konsulentfirma med å få ferdigstilt den endelige rapporten. Når rapporten er ferdig, vil Statens vegvesen ha gode data for å si noe om trafikkbildet i rushtrafikken i Kristiansand.

— Det er en del myter blant folk med tanke på kjøremønster. Nå kan vi dokumentere det som skjer i rushtiden både på morgenen og om kvelden, konkluderer Doder.