KRISTIANSAND: — Vi frykter at liv kan gå tapt fordi dyreeiere ikke få tak i oss. Det verste er hvis det skjer fødsler, dyr blir akutt syke, påkjørt eller lignende, sier daglig leder hos Sørlandets dyreklinikk, Nina Solvang, til fvn.no.

Siden mandag formiddag har bedriften i Sørlandsparken vært uten telefonforbindelse på grunn av driftsproblemer hos telefonoperatøren NetCom . Sørlandets dyreklinikk inngår i en kommunal dyrlegevakt-ordning sammen med ABC Dyreklinikk. Bedriftene i ordningen har NetComs telefonløsning, og er dermed rammet.

— På en vanlig dag har vi sikkert 50-60 samtaler inn til klinikken. Etter stengetid ringer det omkring 5-10 dyreeiere til den kommunale dyrlegevaktordningen for å få hjelp. Vanligvis blir to til tre bedt om å komme inn for behandling. I dag har vi ikke fått inn én eneste samtale etter at telefonlinjene gikk ned, sier Solvang.

I en melding på NetComs hjemmeside opplyses det nå at mobildekningen langs kysten er i ferd med å bedres.

Solvang sier det fortsatt er problemer på deres linjer.