LILLESAND: Billister har ventet uttålmodig i åtte dager på å kunne ta i bruk hele de 38 kilometerne som inngår i den nye europaveien. Når hele nye E 18 nå endelig tas i bruk, så er det en tysk sivilingeniør som er ansvarlig for at alt er i sin skjønneste orden. Han skal også sørge for at de siste veisperringene tas ned kort tid før veien blir åpnet.

– Jeg regner med at jeg må være på jobb klokken fem i natt. Det er ikke så mye som gjenstår for vår del. Nå venter vi egentlig bare på å få åpnet, sier mannen som er ansvarlig for trafikkavviklingen på de gjenstående kilometerne av den nye europaveien, Dirk Fouquet. Han er ansatt i Bilfinger Berger.

Onsdag i forrige uke åpnet kong Harald de første 20 kilometerne fra Grimstad til Lillesand. Åtte dager senere åpnes de resterende 18 kilometerne.

KONTROLL.

– Alt er i sin skjønneste orden. Vi har kontroll, sier Fouquet.

Mange skulle kanskje tro at tyskeren og kolleganene har hatt en hektisk uke. Der tar de feil. Det meste var faktisk i rute allerede da majesteten åpnet den første delen.

– Vi har faktisk vært ganske få på jobb de siste dagene. Du kan telle dem på ei hånd. Da var det mer hektisk jobbaktivitet da strekningene fra Øygardsdalen til Nørholm i Grimstad og fra Dyreparken til Rona ble åpnet i juli i fjor, sier han.

ROLIG.

– Vi skal ikke ha noen folk i arbeid i natt. Det er noen av underentreprenørene som har litt småting igjen. Ellers er det bare noen få veisperring i hver ende og på påkjøringsveiene som det gjenstår å ta ned, sier han.

– Vi har vært i rute, og har jobbet etter planen. Både fram til kong Harald åpnet den første delen og når vi nå endelig åpner siste del i morgen tidlig, sier Fouquet.

De siste skiltene, som hindre bilistene fra å kjøre inn på området, vil stå oppe fram til veien åpner i morgen tidlig, for å å hindre at uvedkommende tar seg inn på anlegget. Det er nemlig først klokken 06.00 at du kan ta veien i bruk.