KRISTIANSAND: — Det er frustrerende å kjøre hundre meter på fem minutter, sukker Inger Johanne Larsen.

Klokken viser 07.45, og Fædrelandsvennens utsendte har tatt plass i bilen til Larsen, idet hun kjører hjemmefra på vei til jobb i Songdalen.

— Noen dager kan jeg bruke ti minutter bare på å komme meg ut på veien, sier Larsen. Det er ikke få steder på vei inn mot Falconbridge som folk har problemer med å komme seg inn på Vågsbygdveien, ifølge Larsen.

I elleve år har Inger Johanne Larsen bodd i Kjosbukta. Nå har hun imidlertid sett seg lei på den tette morgentrafikken, og har besluttet å flytte.

  • Det er forferdelig å måtte flytte fra et så idyllisk sted som Kjosbukta, men jeg orker ikke denne køen lenger. De siste to årene har det bare blitt verre og verre, forteller Larsen, mens bilen snirkler seg av gårde forbi Auglandsbukta.

1800 biler i timen

Statens vegvesens planer om utbygging av Vågsbygdveien inkluderer i første omgang ikke Kjosbukta. I 2008 starter byggingen av en tunnel fra Hannevika til Lumber, men ikke før i 2023 er det planlagt å bygge ut veien fra Lumber til Kjos. Veien vil da antakelig bli lagt i en tunnel som starter umiddelbart før Mega-bygget på Lumber og ender opp i en rundkjøring ved Langenesveien (se kart).

— Med 1800 til 1900 biler i timen i rushtiden på Vågsbygdveien ser vi jo behovet for utbygging. Og bevilger regjeringen mer penger til vei, er det mulig å starte byggingen tidligere enn i 2023. Men de pengene tviler jeg på at vi ser noe til, sier prosjektleder i Statens vegvesen Asbjørn Heieraas.

På grunn av miljøproblemene med den tette trafikken skulle Heieraas gjerne sett at den første utbyggingen også kunne involvert det siste stykket forbi Kjosbukta. Det argumentet veier også tungt når Inger Johanne Larsen velger å flytte.

— Å stå en time i kø og forurense er ikke noe jeg gjerne gjør. Jeg er opptatt av miljøet, sier Larsen.

Noe må skje.

Inger Johanne Larsen tror gratis buss kunne vært løsningen på trafikk-kaoset og har fulgt nøye med på kampen til Vågsbygd Vel om gratis buss. Hun har også lagt merke til at løsningen har vært prøvd ut i Hammerfest det siste halve året.

— Jeg har fulgt med på debatten om gratis buss i Hammerfest, men her ble løsningen for dyr i forhold til resultatet de oppnådde. Jeg mener likevel at Kristiansand, som er en større by, burde kunne tilby gratis buss. Selv er jeg avhengig av bil i jobben, men ellers tar jeg buss så ofte jeg kan, sier Larsen.

At Inger Johanne Larsen nå velger å flytte, mener leder i Vågsbygd Vel, Aud Kristine Fjeldstad er nok et signal på at noe må skje.

— Det er trist at noen må flytte på grunn av trafikkproblemet vi opplever på Vågsbygdveien. Og det er denne kampen vi har startet for å få kommunen til å sette opp gratis busser. Det er tydelig at det må et strakstiltak til, sier Fjeldstad.