KRISTIANSAND: Den tradisjonelle byttedagen er i ferd med å bli en meget innbringende salgsdag for handelsstanden.
— Det stemmer at det er en trend at stadig flere av kjedene vil tidlig i gang med salget. Januarsalget flyttes forover. Flere og flere tar fri i romjula, de har både penger og tid, dermed er det greit å komme i gang med salget, opplyser senterleder Boye Ording ved Amfi Vågsbygd til Fædrelandsvennen.
Han forteller at salget bestemmes av de store kjedene i Oslo, mens flere av de lokale kjøpmennene fortsatt venter med å tømme butikken til kalenderen viser januar.
— Etter hvert som flere hiver seg på, blir kjedene redde for å tape markedsandeler, forklarer senterlederen.
«Mellandagsrea»
Elkjøp har romjulssalg på fjerde året, og hevder de var først ute med dette i Sørlandsparken. Nå observerer de at Sørlandssenteret følger etter.
— Dette er egentlig importert fra Sverige, som i alle år har hatt «mellandagsrea», uttaler varerhussjef Thomas Voldheim ved Elkjøp Sørlandsparken.
— Så det er ikke et «luresalg» før januarsalget?
— Så absolutt ikke. Tredje juledag har folk fri og kjeder seg, samtidig som de har penger og gavekort å bruke. 2. januar er arbeidsdag for folk flest, derfor tar vi halvparten av januartilbudene i romjula, og resten i januar, svarer Voldheim, som regner med et besøk på 3000–4000 kunder denne dagen.
- Klarer ikke vente
En ung jentetrio fra Lillesand sto utenfor og ventet i 20 minutter på at Sørlandssenteret skulle åpne. De digger romjulssalget.
— Vi klarer ikke vente, og må ut på salg fortest mulig etter jul. Da kjøper vi ting vi har ønsket oss lenge, forklarer Carina Lunden.
— Burde dere ikke heller tilbringe romjula hjemme med familien?
— Når vi har vært sammen med familien i tre-fire dager er det godt å komme ut med venninner og gjøre noe annet, svarer de tre 15-åringene, som anslår at de denne dagen bruker 10.000-12.000 kroner, penger de stort sett har fått til jul.