KRISTIANSAND: – Gærninger. Jeg skulle tatt bilde av dem, sier Lars Verket, leder i Kristiansand kajakklubb.

Han hadde tirsdag med seg en større gruppe fra byens symfoniorkester på padletur ved Tømmerstø da de fire vannscooterførerne dukket opp.

For full gass – og langt over femknopsgrensa i området – kjørte scooterne i sikksakk mellom kajakkene. Da hadde kraftig vind riktignok ført padlerne litt fra hverandre, men kajakkentusiasten reagerer uansett kraftig.

Farten på vannscooterne lå jevnt mellom 20 og 30 knop, anslår Verket. Han trodde det ville være trygt for deltagere uten padleerfaring å ferdes i femknopsområdet.

– Jeg vet ikke om de rakk å føle seg truet, sier han.

Dobbelt lovbrudd

Reglene rundt vannscooterbruk i Norge har i flere år vært gjenstand for diskusjon.

Koordinator for sjøtjenestene i Agder politidistrikt Ove Austenaa presiserer det gjerne: Vannscooterkjøring er i utgangspunktet forbudt.

– Vår instruks fra Riksadvokaten er å anmelde tilfellene vi kommer over.

Les også: Vil fortsatt slå ned på vannscooterkjøring

Under «slalåmkjøringen» ved Tømmerstø kjørte vannscooterførerne i utgangspunktet ulovlig – det kan ha ført til at de ikke så vitsen i å holde fartsgrensen på stedet, tror Austenaa. Han ytrer sympati for sørlendinger som ferdes kajakk under slike forhold.

Økende hastigheter

– Padlerne har det ikke lett. Jeg seiler selv, og ser hvordan enkelte oppfører seg til sjøs, sier Austenaa.

Lars Verket tar kraftigere i: Det hersker nærmest anarki til sjøs, mener han. Ansvaret blant annet hos havnevesenet, som må bedre merke sonene med nedsatt fart.

Han nevner et eksempel: leden mellom Dvergsnestangen og Olavsholmen. Selv om det her er 5-knopsgrense fra 1. mai, mangler skiltingen om det. Det er knapt noen som holder farta nede her. En ulykke bare venter på å skje, frykter Verket.

Utfordrer politiet

Foruten havnevesenet, har han utfordret politiet til å håndheve lovverket, og ikke minst være mer til stede til sjøs:

– Det er dette vi har politibåten i Kristiansand til, svarer Austenaa i sjøtjenestene.

Han legger til at politiet har merket seg flere «problemområder» med mye villmannskjøring – i vannscooter så vel som vanlige båter. Tømmerstø er ett av dem, Randøyene et annet.

– Folk får båter som kjører fortere og fortere. I dag går en vanlig skjærgårdsjeep fort 40 knop. De fleste oppfører seg greit – og så har du dem som ikke tar hensyn til andre.