AGDER: Det hevder i hvert fall kommunen selv.

– Kommunen har ikke strøplikt, men vi strør for å avhjelpe situasjonen. Vi kan for eksempel ikke strø mer enn vi har penger til, forklarer Odd Kristiansen, leder av produksjonsavdelingen i Kristiansand ingeniørvesen.

– Så dette er folks eget ansvar?

– Ja, de må sko seg etter forholdene, og har selvstendig ansvar for å kjøre sikkert, svarer Kristiansen.

De siste dagene har de ikke spart på singelen, etter at kortvarig mildvær ble byttet ut med kulde og speilblank is.

– Forferdelig glatt

I helgen var 20 kjøretøy ute med noen hundre tonn småstein, og i går måtte en del av mannskapene ut på nytt etter flere titall klager, spesielt fra Vågsbygd og Hellemyr.

– Jeg tror snaut jeg har sett blåisen så ille som dette. Det er forferdelig glatt. En del plasser må vi strø på nytt, fordi singelen bare fyker av når bilene kjører fram og tilbake, forklarer maskinfører Trygve Frivoll, som har jobbet i ingeniørvesenet siden 1994. Han er likevel oppgitt over at folk bringes så lett ut av fatning.

– Alle tenker at deres vei er verdens viktigste. Men vi kan ikke være alle plasser på én gang, og vi strør det beste vi kan, bedyrer sjåføren.

– Og hva er ditt råd på glatta?

– Folk må ta det helt med ro. Hvis ikke de mestrer dette føret, er det bedre å sette fra seg bilen, mener Frivoll.

ALDRI SETT VERRE: – Vi kan ikke være alle plasser på én gang, sier maskinfører Trygve Frivoll i ingeniørvesenet. I går var han her i Voie og Vågsbygd, og kan ikke huske verre holke. (Foto: Vegard Damsgaard) Foto: Vegard Damsgaard

– Ansvarsfraskrivelse

Det er lederen for NAF Kristiansand og Opland helt enig i. Men han kjøper ikke forklaringen med at strøing er en slags ekstraservice fra kommunen.

– Dette er rett og slett ansvarsfraskrivelse, mener Terje Johansen.

– Du mener de har plikt til å strø?

– Ja. Hvis privatpersoner har plikt til å strø fortauet og sørge for at istapper ikke ramler ned fra taket, skulle det bare mangle at ikke de la forholdene til rette for at folk kan ferdes på kommunale veier, sier NAF-lederen.

Han er ikke tilfreds med strøjobben som blir utført i Kristiansand.

– Jeg synes det er for dårlig. Noen steder må du vente et par-tre dager før det blir strødd, og det er for mye. Vi bor i et vinterland, og da må ikke myndighetene bli overrasket om det blir glatt av og til, mener Johansen.

– Koste hva det koste vil?

– De sløser så mye på andre ting, og kunne for eksempel spart noen millioner på Kilden. Det er samfunnsøkonomi i at folk ikke blir liggende med brekte bein, svarer bileiernes talsmann.

– Godt nok

Strø— og brøytebudsjettet i Kristiansand er på 20 millioner kroner. I fjor ble det brukt nærmere 35 millioner, og starten på 2011 har vært kostbar.

Advokat Bernt Enger i teknisk sektor i Kristiansand kommune understreker at det kun er huseiere i Kvadraturen som omfattes av politivedtekten, med strøplikt og ansvar for å fjerne istapper.

Fra 2008 påtok imidlertid kommunen seg ansvaret for å strø og brøyte også for private huseiere i sentrum, for å sikre bedre standard.

– Kristiansand kommune gjør en god nok jobb, i hvert fall juridisk. Blir det for glatt må man heller holde seg hjemme. Det ble jo en gang sagt at mange høyesterettsdommere ikke turte ha bil, fordi det skulle så lite til for å havne i fengsel, forklarer Enger til Fædrelandsvennen.